KTH del i storsatsning på autonoma system och mjukvaruutveckling

Publicerad 2015-05-28

KTH är ett av fyra lärosäten som får dela på 1,8 miljarder kronor till grundforskning inom autonoma system och mjukvaruutveckling. Den tioåriga satsningen från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse omfattar också ett samarbete med svensk industri.

– Det här ligger mycket väl i linje med KTH:s starka forskning och utbildning inom området. Satsningen möjliggör att vi kan stärka oss ytterligare i en utveckling som går väldigt snabbt internationellt, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH.

Peter Gudmundson, rektor.

Stora satsningar görs runt om i världen på autonoma system och mjukvaruutveckling som inte bara handlar om självkörande bilar och produkter som kan producera sig själva utan även exempelvis smarta energisystem, intelligenta och resurseffektiva transportsystem, kvalificerade beslutsstöd eller möjliggör räddningsinsatser i katastrofområden dit människor har svårt att nå.

Forskningsprogrammet Wallenberg Autonomous Systems Program, WASP, är en kraftfull satsning på grundforskning, utbildning och rekrytering inom autonoma system och mjukvaruutveckling som förutom på KTH är placerat vid Chalmers, Lunds och Linköpings universitet, som även är värduniversitet för programmet. Det kommer även att omfatta forskargrupper vid andra lärosäten.

– Tanken är att kombinera befintliga framstående kompetenser inom elektroteknik, datorteknik och datavetenskap som framförallt finns vid Sveriges fyra stora IKT-universitet, men det kommer också att finnas resurser för att ansluta forskare vid andra universitet, berättar Peter Wallenberg Jr i ett pressmeddelande.

Satsningen innehåller även ett rekryteringsprogram med attraktiva tjänster för forskare som befinner sig utomlands.

Forskningen inom WASP kommer att bidra till en omfattande kunskapsuppbyggnad och utveckling inom ett stort antal områden där fordon, robotar och komplexa programvaruintensiva system med intelligens, uppnår autonomi i växelverkan med människor.

– KTH har ledande centra, starka forskargrupper och internationellt framstående forskare inom de här områdena. Satsningen innebär att vi kan rekrytera flera ledande forskare och etablera KTH ännu starkare i den internationella forskningsfronten med satsningar inom flera av våra skolor, säger Arne Johansson, vicerektor för forskning på KTH. Dessutom kommer det bli tillfälle att utveckla samarbeten med universitet och företag inom ett spännande område som kommer ha ett fundamentalt inflytande på samhällsutvecklingen.

Arne Johansson, vicerektor för forskning.

Forskningsprogrammet är ett samarbete mellan Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, universiteten och svenska industriföretag. Den totala satsningen uppgår till 1,8 miljarder kronor varav Stiftelsen står får 1,3 miljarder, resterande 500 miljoner kronor kommer från universitet och företag.

En viktig del i forskningsprogrammet är att bygga en plattform för akademisk forskning och utbildning som kan växelverka med svensk ledande industri. Ett exempel är den forskarskola som ska drivas i samarbete med industrin. Totalt ska minst 100 doktorander antas, varav hälften ska vara industridoktorander. En industridoktorand är en doktorand som är anställd i industrin och bedriver forskarstudier motsvarande minst halvtid.

Infrastruktur som demonstrationsplattformar och nationella demonstrationsarenor är andra inslag i samarbetet.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se