KTH-docent får fastighetspris

Publicerad 2014-08-29

Hallå där, Tina Karrbom Gustavsson, docent i byggprojektledning på KTH. Du har blivit utsedd till Årets kvinna i fastighetsbranschen. Hur känns det?
– Det känns bra, mycket bra. Att utbildningsfrågorna uppmärksammas och lyfts fram som en viktig och strategisk fråga för fastighetsbranschen är bra.

Tina Karrbom Gustavsson.

I motiveringen från Fastighetsvärlden står det bland annat att du brinner för att inspirera studenter och medvetet arbetar med genusfrågor. Vad är ditt knep?

- Jag försöker se och synliggöra varje student genom att vara närvarande och tillgänglig för att svara på deras frågor och lyssna till deras funderingar. De har till exempel många funderingar om framtiden. Jag strävar också efter att alltid säga "hon" om VD:ar och projektledare när jag föreläser.

Hur ser du på jämställdheten i den akademiska världen?

- Tyvärr är det ofta riktigt dåligt. Men det är bara att kavla upp ärmarna och arbeta för en ändring. Det är redan många initiativ som pågår. Det har till exempel startats en fakultetsförnyelsegrupp som leds av vice skolchefen på ABE-skolan där jag medverkar. Det finns också studenter som tar saken i egna händer och gör bra saker. Ett exempel är Pepp! - som är ett mentorsprogram och plattform som arbetar för att fler tjejer ska bli ingenjörer. Priset på 25 000 kronor som jag fick för utmärkelsen Årets kvinna i fastighetsbranschen har jag valt att skänka till Pepp!

Vilket är huvudfokus i din forskning?

- Jag forskar om projektledning och kommunikation, till exempel hur kommunikationen ska organiseras i projekt för att möjliggöra bra samarbeten och lärande. Jag har också nyligen påbörjat ett forskningsprojekt om upphandling och hur upphandling kan bidra till ett mer hållbart och innovativt samhällsbyggande.

Vad är den viktigaste beståndsdelen/synsättet i framtidens byggande?

-  Att kunna samarbeta över organisations-, professions- och kulturgränser

Berättat för: Jill Klackenberg