KTH-företag prisas för innovativ hållbarhet

INNOVATION

Publicerad 2015-03-11

Hallå Där Fredrik Hagblom, en av grundarna till och produktchef på företaget Greenely som hjälper folk att hålla koll på sin el- och vattenförbrukning. Ni är en av vinnarna i Green Innovation Contest, en tävling för hållbara innovationer. Hur känns det?

Fredrik Hagblom flankerad av Tanmoy Bari till vänster och Mohammed Al Abassi till höger.

– Det är otroligt kul att Greenely får synas och ta emot pris bland Sveriges giganter inom hållbarhet. Detta är en stark indikation på att vi har en produkt som efterfrågas.

Vad innebär en sådan här vinst för er?

– Vinsten ger oss fler möjligheter att träffa människor och företag som vill hjälpa Sverige nå sina klimatmål och samtidigt minska svenska hushållens energikostnader.

Energimyndigheten är en av arrangörerna bakom tävlingen. Hoppas ni att er app ska finnas i varje svenskt hem snart?

– I dag är det en självklarhet för många att vi kan se hur mycket pengar vi har på bankkontot och på våra betalkort. Visionen är att det ska vara lika enkelt att veta sina kostnader för energi i hemmet och hur man kan påverka dem.

Ni är ett företag sprunget ur KTH, genom Student Inc och med hjälp av stöd och coaching från KTH Innovation har ni vuxit rejält. Berätta lite om Greenelys resa?

– Det började med att vi såg två tydliga problem. Den första var att svenska hushåll i bästa fall fick återkoppling på sin elanvändning en gång i månaden via elfakturan. Fakturan är svårtolkad och ger ingen indikation på hur hushållet kan minska sin användning. Det andra var att tidigare och flera nuvarande lösningar kräver någon typ av hårdvara för att visualisera elanvändning i hemmet. Det finns flera indikationer på att detta är en allt för stor barriär, då det både krävs en investering och någon typ av installation för att få tjänsten. Från detta gjordes en affärsplan om en hårdvarufri lösning som skickades in till Venture Cup, där bidraget gick till regionsfinal. Greenely har kört i vänsterfil sedan dess, med hjälp från KTH Innovation och även KIC InnoEnergy som har kontor på KTH Campus. I dag består Greenely av omkring 13 personer från fyra olika kontinenter och med olika bakgrund.

Vad gör Greenely om fem år?

– Förhoppningen är att Greenely inte bara kommer hjälpa svenska hushåll, utan även hushåll i flera europeiska länder. Fler i världen måste bli involverade i arbetet för att minska användningen av jordens resurser. Greenely vill göra den resan enklare och roligare.

Berättat för: Jill Klackenberg