KTH-forskare kommenterar att hiphopfadern Grandmaster Flash får Polarpriset

Grandmaster Flash. Foto: Wikimedia Commons User:Mika-photography
Publicerad 2019-02-14

Hallå där, Kjetil Falkenberg Hansen, biträdande lektor på KTH, som forskar om turntablism, hur skivspelare och mixer används inom dj:ing. Grandmaster Flash, en pionjär inom skivspelarkulturen och inom hip-hop, får årets Polarpris. Hur kommenterar du det?

Kjetil Falkenberg Hansen, biträdande lektor på KTH. Foto: Peter Ardell

– Jag tycker det är fantastiskt roligt! Jag blev inte alls förvånad när jag läste det, bara glad. Det finns så många duktiga DJ:s i Stockholm, Sverige och i världen som sällan får den respekt de förtjänar. Liksom gitarrister har sin Jimi Hendrix har skivspelarkulturen sin Grandmaster Flash, och det är på tiden att legendaren får ett bredare erkännande.

Grandmaster Flash står bakom tre innovationer som fortfarande är standard inom dj-teknik idag: backspin, punch phrasing och scratching. Kan du berätta lite om dessa tekniker och Grandmaster Flash roll i utvecklingen av dem?

– Han benämner sina tekniker med lite andra termer, vilket inte är ovanligt inom hip-hop. När den traditionella kulturens sätt att uppmärksamma artister som gör något extraordinärt saknades – till exempel fanns ingen utbildning, inga böcker, inga noter – så blev det viktigt att hävda hur man var först ute med sin grej.

Civilingenjörsprogram i medieteknik

Vill du, liksom Kjetil jobba med musik och medieteknik? Eller vill du jobba på nya medieföretag som Google och Spotify? Eller vill du kanske kanske inom spelindustrin, på tv- och radioföretag, inom underhållningsbranschen eller med sociala medier? Då kan civilingenjörsprogrammet inom medieteknik  vara något för dig.

Backspinning är en form av live-looping

– Backspinning är en relativt svår teknik att utföra, men teoretiskt är den ganska enkel. Den påminner en tidigare teknik där man klipper isär magnetband med musik och klistrar ihop till en ny inspelning. Det är lite så backspinning fungerar. Man spelar några takter från en skivspelare, spelar samma sak från den andra skivspelaren medan man snurrar den första skivan tillbaka och sen repeterar man. På så vis kan man spela en takt om och om igen ­i en form av live-looping.

Punch phrasing innebär att man spelar upp enstaka ljud från en skiva

– Punch phrasing och hans clock theory handlar om att identifiera enstaka ljud på skivan som man sedan spelar upp genom att tysta ner vad som kommer innan och efter med ljudkontrollen, eller att starta och stoppa precis vid ljudet. För att göra det lättare kan man märka upp skivan med färg, tejpbitar eller annat så att man kan spela rätt ljud vid rätt tidpunkt utan att behöva lyssna.

Vid scratching drar man nålen fram och tillbaka på skivan

– Scratching uppkom sannolikt när man drog skivan fram och tillbaks över ett ljud för att antingen hitta rätt ställa att börja i backspinning, eller för att få rätt timing i punch phrasing. Man kan säga att det var en akustisk artefakt som utvecklades till en spelstil.

Vad har du kommit fram till i din forskning inom turntablism?

– Det viktigaste för mig när jag gjorde mina studier var att se hur DJs andvänder sig av precis samma musikaliska verktyg som andra instrumentalister för att uttrycka sig. Sedan kunde jag också se att deras musikaliska uttryck skiljer sig lite med hänsyn till vilka känslor de vill förmedla.

Hur kommer det sig att du valde detta som forskningsområde?

– Det var lite av en slump under mina musikvetarstudier. Jag ogillade vissa populärmusikgenrer, men upptäckte att vissa DJs inom dessa var fascinerande bra instrumentalister. Därifrån var steget kort till att studera det som nu kallas turntablism, och som jag numera älskar!

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se