KTH-forskarna som fick träffa Barack Obama

NYHET

Publicerad 2013-09-04

Carina Lagergren, Rakel Wreland Lindström och Göran Lindbergh. Där har du KTH-forskarna som fick träffa USA:s president Barack Obama vid hans besök på universitetet.

USA:s president Barack Obama detaljstuderar bränslecellsladdare.
USA:s president Barack Obama detaljstuderar bränslecellsladdaren.

Ett antal minuter försenad anländer så Barack Obama till KTH. USA:s president kliver in på KTH:s bibliotek tillsammans med KTH:s rektor Peter Gudmundson och statsminister Fredrik Reinfeldt.

Besöket på KTH innebär tre stationer med olika innovationer på trettio minuter. Förnyelsebar energi och miljöteknik är ämnet.

Efter en pratstund med uppfinnarna bakom Solvatten, en svensk innovation som renar vatten med hjälp av vanligt solljus, är det så dags för Carina Lagergren, Rakel Wreland Lindström och Göran Lindbergh att visa för Barack Obama vad KTH går för inom forskningsområdet förnyelsebar energi.

De tre KTH-forskarna tillsammans med Barack Obama och Fredrik Reinfeldt.

De tre forskarna arbetar med bränsleceller, och har tillsammans med studenter bland annat tagit fram den bränslecellsdrivna bilen Sleipner som varit och tävlat i prototypklassen i Shell Eco Marathon. Bilen, som gjort rejält bra ifrån sig, lyckades uppnå 169 km/kWh, vilket motsvarar cirka 1 500 km på en liter bensin.

Det är denna bil Barack Obama får titta och klämma på. Han ser milt sagt sugen ut på att krypa ner i Sleipner. Han hejdar sig dock efter att Carina Lagergren berättat att bilen bäst lämpar sig för något kortare personer.

KTH:s rektor Peter Gudmundson sträcker över sin mobil för en provladdning i Powertrekk.

Med sig har de tre KTH-forskarna också bränslecellsladdaren Powertrekk, en innovation som Barack Obama granskar i detalj.

Powertrekk utrustas med bränslepuckar och tankas sedan med vatten, och laddaren riktar in sig mot marknaden för konsumentelektronik, som mobiltelefoner, kameror och GPS:er. Den fungerar både som bränslecell och batteripack. När det kommer till bilen Sleipner så tankas även den med vatten.

Göran Lindbergh berättar för Barack Obama hur bränsleceller fungerar.

Hur känns det att då att få träffa USA:s president Barack Obama?

– Det är naturligtvis jätteroligt att vårt forskningsområde med bränsleceller är på tapeten och att miljö- och energiteknik är intressant för presidenten. Det är en stor ära att vara utvald och fått träffa Barack Obama. Självklart är det också bra för KTH:s del att han kommit hit. Det visar att våra utbildningar är relevanta och håller god kvalitet, säger Rakel Wreland Lindström, som arbetar på avdelningen för tillämpad elektrokemi.

Vad betyder det personligen för dig att få möjligheten att prata med Barack Obama?

– Jag hoppas förstås att det kommer att underlätta mitt arbete genom att forskningsområdet uppmärksammas. Att politiker och näringsliv får upp ögonen för bränsleceller och förstår att det är en viktig teknik att satsa på. Jag är övertygad att bränsleceller är en teknik som kommer starkt. Bränsleceller kommer både att bidra till uthålligare transporter och ett effektivare energisystem, säger Rakel Wreland Lindström.

Rakel Wreland Lindström under en av otal medieintervjuer direkt efter mötet med Barack Obama.

Hur som helst är Barack Obama imponerad över KTH-forskarnas insats. Inte minst beträffande det antal mil som Sleipner kan ta sig på per kilowattimme. "Excellent" är ordet han använder för att beskriva forskarnas arbete, både med bilen och bränslecellsladdaren.

Powertrekk är en färdig produkt och distribueras samt säljs på flertalet internationella marknader.

För mer information, kontakta professor Göran Lindbergh på goeran.lindbergh@ket.kth.se / 08 - 790 81 43, biträdande lektor Rakel Wreland Lindström på wreland@ket.kth.se / 08 - 790 66 15 eller lektor Carina Lagergren på carina.lagergren@ket.kth.se / 08 - 790 65 07.

Peter Larsson