KTH-forskning bakom tokbillig bränslecell

Publicerad 2010-06-23

Bränsleceller utmålas ofta en batteriersättare. Miljövänlig, tyst och bara att fylla med nytt bränsle när strömmen tagit slut. Samtidigt är tekniken dyr. Nu hoppas forskare vid KTH på en kostnadshalvering för bränsleceller.

Bin Zhu, universitetsadjunkt vid institutionen för energiteknik på KTH

– 200 dollar istället för 400 dollar per kilowattimme. Det är målet för vår kommande bränslecell, säger Bin Zhu, forskaren bakom tekniken och universitetsadjunkt vid institutionen för energiteknik på KTH.

Det handlar alltså om en halvering av det pris som bränslecellsbranschen satt upp som mål.

Nyckeln till detta är en lägre arbetstemperatur, enligt Bin Zhu. Det innebär att avknoppningsföretaget Gett Fuel Cells, som ska tillverka och sälja bränslecellerna, inte behöver samma kostsamma material som vanligtvis används. Företaget kommer nämligen att använda en nanokomposit av ceriumoxid med acceptabel ledningsförmåga även vid låg arbetstemperatur. Det betyder i sin tur att kostnaden också blir låg.

Bränselcellerna ska dimensioneras för uteffekter mellan en och fem kilowatt. De kan exempelvis användas för att ersätta förbränningsmotorer med elmotorer eller att ta bort det tunga batteriet från befintliga elmotorsystem, som truckar.

Företaget hoppas kunna ta fram en kommersiell produkt inom 2 till 3 år.

För mer information, kontakta Bin Zhu på 08 - 790 82 53 eller binzhu@ket.kth.se.

Peter Larsson