KTH fortsatt högt på QS-ranking

RANKING

Publicerad 2017-03-08

KTH rankas på 29:e plats i världen inom Engineering & Technology i QS World University Rankings. Det är ett avancemang med sju placeringar jämfört med senaste mätningen. Samtidigt tappar KTH placeringar inom ämnesrankingen.

Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert.

Avancemanget inom ämnesområdet Engineering & Technology beror på förbättrade värden i indikatorerna Academic Reputation, Employer Reputation och H-Index (ett mått på citeringar). Även inom ämnesområdet Natural Sciences avancerar KTH – från plats 93 till 90.

Inom ämnesrankingen avancerar KTH inom två ämnen Architecture/Built Environment, rankat på 23:e plats och Statistics & Operational Research, plats 51-100. Sammantaget tappar dock KTH placeringar på topp 50-listan, konstaterar Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert.

– Anledningen till tillbakagången är på hela taget sämre värden inom Employer Reputation och något svagare värden i medelantalet citeringar och H-index. Dock är det positivt att vi i ämnesområdesrankingen avancerat inom Engineering & Technology och Natural Sciences, säger han.

Fem ämnen befinner sig bland de 50 bästa. Inom Electrical Engineering har KTH backat från plats 17 till 26, i Mechanical Engineering från 25 till 39, i Materials Science från 30 till 39 och i Civil & Structural Engineering från 40 till 41.

Inom ämnesrankingen, QS World University Rankings by Subject, har 4438 universitet och fler än 18 900 program värderats och analyserats. Rankingen bygger på olika indikatorer som viktas där till exempel akademiskt rykte utgör 40 procent av slutbetyget och medelantalet citeringar utgör 25 procent.

Text: Christer Gummeson

KTH:s ämnesranking bland topp 100