En man och kvinna lastar av dunkar med kemikalier från en skåpbil utanför en entré.
Stefan Sundström, servicevaktmästare på KTH, lastar av dunkar med kemikalier tillsammans med Tamara Church, kemiforskare på Stockholms universitet.

KTH hjälper sjukvården

Publicerad 2020-04-03

Handsprit, skyddsvisir och fruktleveranser till vårdpersonal. Det är några exempel på KTH-medarbetares engagemang för att bidra till sjukvården i coronatider. En särskild hjälporganisation har riggats för att effektivisera stödet.

– Det är jätteinspirerande att så många är engagerade och vill göra något som är bra för samhället, säger Mikael Östling , prorektor, som initierade samordningen av KTH:s insatser.

För Patrick Janus , doktorand inom elektroteknik, var det självklart att försöka bidra. Han har lett ett arbete med att samla ihop och leverera isopropanol, en kemikalie för framställning av handsprit.

Leveransen gick till Kemisektionen på Stockholms universitet, som har en pågående produktion för sjukvården i Stockholm.

– Vi tömde alla förråd vi hade på tre institutioner, fyllde på i dunkar och körde ut till universitetet. Det räcker till 1500 liter färdig handsprit. Vi fortsätter att bidra när nya behov uppstår, säger han.

Christina Zander , administrativ chef, samordnar insatserna. Hon har direktkontakter med Stockholm stad och Region Stockholm för en bättre överblick kring hur behov och prioriteringar ser ut.

Skyddsvisir tillverkas i en 3D-printer
3D-printning av skyddsvisir.

– De kan bedöma och fördela till dem som behöver mest. De förstår logistiken och kan hjälpa oss att få upp volym, bli effektivare och göra större nytta, säger hon

Vårdens behov av skyddsvisir och OH-film har lett till en febril aktivitet bland forskare och medarbetare. 3D-printar har gått varma runt om på KTH.

Tusentals visir har distribuerats från KTH Post till sjukvård och äldreboende, mestadels i Stockholmsområdet. Men även övriga Sverige, från Malmö till Sundsvall, har tagit emot visir som ska skydda mot droppsmitta.

Mikael Östling hoppas att de akuta insatserna vid en samhällskris som nu pågår också kan stimulera till nytänkande:

– Att vi redan har upparbetade kontakter med Stockholm stad och Region Stockholm har varit till stor nytta. Jag hoppas att det kan inspirera till att vi fördjupar fler långsiktiga samarbeten med relevanta samhällspartner där vi kan agera på kort varsel när det behövs snabba insatser.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se