KTH i storsatsning på forskning och utbildning i Södertälje

NYHET

Publicerad 2014-06-02

KTH – Södertälje Science Park är arbetsnamnet på regeringens nya storsatsning när det gäller industrinära utbildning och forskning. Det är ett samarbete mellan KTH, Scania, Astra Zeneca, Södertälje kommun med flera och beräknas kosta 1,6 miljarder kronor över de kommande tio åren.

Utbildningsminister Jan Björklund har precis presenterat en ny utbildnings- och forskningssatsning förlagd till Södertälje. Fokus ligger på industrinära utbildning och forskning och därför är placeringen av största vikt; nära Scanias och Astra Zenecas produktionsanläggningar.

– Det handlar om en storsatsning, bland annat om 1 200 utbildningsplatser för högskoleingenjörer. Det är en 150 procentig utbyggnad och ekonomiskt handlar det om 1,6 miljarder över kommande tioårsperiod, säger Jan Björklund.

Hälften av pengarna - 800 miljoner kronor - är det nytillskottet som regeringen och de andra samarbetande parterna skjuter till för att gjuta liv i satsningen.

KTH:s rektor Peter Gudmundson kommenterar KTH – Södertälje Science Park genom att säga att den liknar tidigare framgångsrika och gjorda satsningar. Det vill säga KTH:s samarbete med industrin i Flemingsberg runt medicinteknik och närvaron i Kista där informations- och kommunikationsteknik står i rampljuset.

– I Södertälje bygger vi nu upp en kritisk massa med både forskning och utbildning, med fokus på hållbar produktion. Det gör oss attraktiva för studenter och stärker vår profil för industrinära forskning, säger Peter Gudmundson.

Han tillägger att stort fokus kommer att ligga på produktionsteknik där KTH:s expertis på området är av största vikt. Lean engineering och logistik är två ben som KTH – Södertälje Science Park vilar på.

– Satsningen stärker inte bara Sverige internationellt utan även KTH där vi kan erbjuda studenter och forskare att arbeta i nära samverkan med industrin. Det blir en näringslivsnära nisch för KTH, säger Peter Gudmundson.

Han får medhåll från Jan-Olof Jacke, VD för Astra Zeneca i Sverige.

– Detta är stort för oss. Samarbetet kan bland annat leda fram till fler doktorander och att vi kan göra fallstudier tillsammans med KTH. Satsningen är viktig om Sverige ska vara en konkurrenskraftig industrination, säger Jan-Olof Jacke.

Fakta/KTH – en nyckelspelare

• KTH spelar en nyckelroll i utvecklingen av den nya kunskapsnoden i Södertälje. En fördubbling av antalet utbildningsplatser till 1 200 studenter fram till och med år 2017 ska ske.
  • Till år 2027 ska en forskningsfakultet byggas ut med upp till tio professorer, fem adjungerade professorer, 10-20 seniora forskare/lektorer och 20-24 doktorander.
  • Miljön byggs för att samverka med KTH:s institution för industriell produktion och strategiska forskningsområde (SFO) Xpres.

Text: Peter Larsson/Jill Klackenberg