KTH i topp bland tekniska universitet

NYHET

Publicerad 2013-10-03

KTH klättrar på världens rankinglistor. På den ansedda Times Higher Education (THE) placerar sig KTH på plats 117 på listan över bästa lärosäten i världen – att jämföra med plats 140 i fjol.

KTH har framför allt avancerat inom ryktesmätningarna i forskning och utbildning samt den fältnormerade citeringsgraden har ökat något. Avancemanget är särskilt anmärkningsvärt med tanke på att andelen internationella studenter minskat, vilket vanligen har en negativ inverkan på resultatet.

Noterbart är också att KTH rankas som 34:e bästa lärosäte i världen inom ämnesområdet Engineering och Technology. Bland de tekniska universiteten i världen har KTH placering 13 och i Europa en sjätteplacering.

– Det är väldigt roligt att de positiva resultaten från QS ranking som kom för ett par veckor sedan nu också bekräftas av Times Higher Education. Det känns som att KTH är inne i en positiv spiral, säger Peter Gudmundson, rektor.

I mitten av september visade alltså även siffrorna från QS World University Rankings samma tendens. KTH avancerade mer än 20 placeringar – från 142 till 118.

– Resultaten visar att det går väldigt bra och att KTH definitivt stärkt sitt rykte både vad gäller forskning och utbildning, säger Per-Anders Östling, rankingexpert på KTH.

Av totalt cirka 20 000 universitet och lärosäten är det alltså 400 som passerar nålsögat för att ta en placering bland de mest välrenommerade universiteten i världen på THE:s lista.

Listan ses som den viktigaste och mest prestigefulla rankingen, som baseras på en omfattande och mångfacetterad mätning. De 200 lärosätena högst upp på listan får en individuell placering utifrån en rad olika kriterier och indikatorer som mäter sådana saker som citeringar av vetenskapliga artiklar, graden av internationalisering och ett universitets rykte när det gäller forskning och utbildning.

– Hög lärartäthet, internationalisering, hög grad av sampublicering är exempel på områden där KTH ligger bra till. Ett annat är förhållandevis hög andel ekonomiska intäkter från industrin, berättar Per-Anders Östling.

Men vad berättar ett sådant här resultat?
–Dels visar rankingen att KTH är ett världsledande lärosäte, dels ger det ökad synlighet och stärker KTH:s varumärke ytterligare.

Vad betyder det för KTH:s konkurrenskraft?

– Förutom prestigen handlar det om att det är lättare att få forskningsanslag och att locka hit internationella studenter, forskare och samarbetspartner, säger Per-Anders Östling och berättar att i en del länder har rankingen även en mer påtaglig betydelse:

– Det kan till exempel röra sig om att en examinerad får uppehållstillstånd om hans eller hennes universitet finns med på rankinglistan.

Länk till THE

Läs mer om KTH:s placering på QS World University Rankings

För mer information kontakta, Per-Anders Östling rankingexpert på KTH på 08-790 72 03 alternativt paos@kth.se

Jill Klackenberg