Bertil Andersson, rektor på NTU i Singapore. (Foto: Mark Feminia)

"KTH nummer ett i Singapore"

Publicerad 2014-06-03

– Vi och KTH är själsfränder - helt klart.
Det säger Bertil Andersson, rektor på universitetet NTU i Singapore, under ett Sverige-besök.

Högst upp i rektorshuset på KTH:s campus träffas vi för en pratstund. Bertil Andersson har sett forskning och utbildning från en rad olika perspektiv både i Sverige och utomlands. Dels som rektor för Linköpings universitet, professor i biokemi och ledamot i Nobelkommittén dels som chef för European Science Foundation för att nämna några.

När han blev provost, en slags överdekan, 2007 på NTU och därefter rektor 2011 lade han ribban högt. Målet var att göra skolan i Singapore till ett globalt forskningsuniversitet i världsklass.

– Vill man nå någonstans måste man ju göra det. Universitet är som stora oceanångare, det tar tid att ändra riktning. Vi började med att utveckla forskningen och därefter utbildningen av bara farten.

Nanyang Technological University , NTU, med sina drygt 30 000 studenter, klättrar likt en ekorre på rankinglistorna världen över – fort och lätt. Bara på de senaste fem åren har NTU gått från plats 100 till plats 41 i QS ranking och har fått högsta betyg inom en rad områden. Snabbast växande universitetet i världen och att NTU är nummer två i världen för universitet yngre än 50 år är ytterligare en post i meritlistan. Tonvikten har legat på teknik och ingenjörskonst, men nu finns flera andra fakulteter bland annat medicin och konst.

Bertil Andersson säger att det inte är några hemligheter bakom den snabba utvecklingen på NTU.

– Resurser och förändringar är vad som krävs.

Den ekonomiska utvecklingen i Asien spelar givetvis in eftersom suget efter utbildning och forskning ökat i motsvarande omfattning.

– Men det räcker inte med att säga att man vill ha kvalitet på forskning och utbildning. Det kan lätt bli en läpparnas bekännelse. Handling krävs.

Några av de saker Bertil Andersson fokuserat på är att rekrytera rätt personal, som toppforskare från MIT och Stanford, och övriga välrenommerade lärosäten runt om i världen, däribland KTH.

– Jag började med att säga upp 200 professorer som inte gjorde någon större nytta. I Singapore finns ingen arbetslöshet så det fungerade bra, säger han, väl medveten om att motsvarande agerande i Sverige sannolikt skulle vara både ogenomförbart och kunna få tragiska konsekvenser.

En annan aspekt är ett nära och väl utvecklat samarbete med industrin, vilket är ytterligare en likhet med KTH.

KTH:s prorektor Eva Malmström Jonsson presenterar KTH:s verksamhet för den singaporianska delegationen.

I diskussionen om svenska universitet i ett globalt perspektiv hävdas ibland att forskning värderas högre än vad undervisning gör till skillnad från i till exempel USA. En annan aspekt handlar om rörlighet – i Sverige förblir forskaren ofta sitt universitet trogen oavsett titel.

– Jo, det är ju ett problem. I Singapore är det tvärtom, vi uppmuntrar verkligen mobilitet, säger han och berättar också att i Singapore har en nyutexaminerad lärare högre status och lön än en läkare eller en jurist.

Bertil Andersson vet eftersom Singapores lärutbildning bedrivs just på NTU.

– Dessutom måste alla lärare komma tillbaka till skolan varje år i tre veckor för att uppdatera sig inom sitt gebit.

Redan i dag pågår ett årligt studentutbyte mellan KTH och NTU sedan ett par år tillbaka.

– För singaporianska studenter är KTH nummer ett. Att man uppfattar Stockholm som en modern stad, att det verkar liberalt och exotiskt på samma gång och att alla pratar engelska gör sitt till.

Genom att mötas och få en inblick i respektive forskning hoppas man nu kunna utveckla samarbetet ytterligare inom områden som hållbarhet och energi, vattenteknologi, smarta städer och nanoteknologi.

– I kunskapssamhället behövs verkligen ingenjörskonsten för att lösa de stora framtidsfrågorna.Tillgång till rent vatten är en jättefråga framöver.

Den singaporianska delegationen fick under sitt besök en kort presentation av några av KTH:s olika forskningsområden.

– Vi är den perfekta matchningen, konstaterade Bertil Andersson.

Text: Jill Klackenberg

Prioriterad region

KTH har ett antal prioriterade region varav Sydostasien är en. Där ligger fokus på utbyten och samarbeten med Indonesien, Thailand, Vietnam och Singapore. I Singapore har KTH två partneruniversitet med studentutbyte. Dels är det Nanyang Technological University, NTU, dels National University of Singapore , NUS.

Läs mer om prioriterade regioner