KTH och Aalto samverkar inom nordisk forskning

Peter Gudmundson och Tuula Teeri
Skolornas rektorer, Peter Gudmundson och Tuula Teeri
Publicerad 2011-09-29

Det långsiktiga samarbetet mellan KTH och Aalto-universitetet har under hösten förstärkts, bland annat genom ett program för forskarutbyte.

– Aalto har en profil, kultur och ambition som liknar KTH:s. Genom ett närmare samarbete kan vi båda vinna i attraktivitet för större framtida forskningssatsningar och för studenter, säger KTH:s rektor Peter Gudmundson.

Han påpekar att de två universiteten inom vissa områden har en gemensam styrka som få lärosäten kan mäta sig med.

Genom ett pågående utbytesprogram mellan KTH och Aalto-universitetet kan forskare från de båda institutionerna besöka varandra och få gratis boende. Syftet är att fördjupa utbytet mellan de båda nordiska universiteten.

– Jag hoppas att utbytet och antalet kontakter mellan studenter, lärare, forskare kan öka väsentligt och att detta i sin tur kan medföra nysatsningar som annars kanske inte hade kommit till stånd, säger Peter Gudmundson.

Tuula Teeri, rektor för Aalto-universitetet, framhåller att investeringen som satsats på partnerskapet mellan lärosätena har gjorts för att säkerställa de båda nordiska universitetens fäste globalt.

– Samarbetet mellan forskare vid våra universitet är redan starkt utvecklat, tack vare våra tidigare samarbetsprojekt inom gemensamma expertisområden. Nu kan universiteten bland annat stödja varandra i att få forskningsanslag i dagens tuffa konkurrenssituation på EU-nivå, säger Tuula Teeri.

Läs mer om samarbetet mellan KTH och Aalto-universitetet: http://campi.kth.se/kth-starker-samarbetet-med-aalto-1.190298

För mer information kontakta Peter Gudmundson, 08-790 70 01 eller rektor@kth.se.