KTH-professor i expertgrupp för jämställdhet

JÄMSTÄLLDHET

Publicerad 2015-05-13

Fler kvinnliga professorer och en rättvisare fördelning av forskningsanslag. Det är några av målen som regeringens expertgrupp för ökad jämställdhet i högskolan ska ta sig an. KTH-professorn och vicerektorn Gustav Amberg är en av experterna i gruppen.

Gustav Amberg, vicerektor för fakultetsutveckling och jämställdhet på KTH.

– Det känns roligt. Jämställdhet är en mycket viktig fråga som jag gärna diskuterar och bidrar till. Den är viktig för hela sektorn, säger Gustav Amberg, vicerektor för fakultetsutveckling och jämställdhet på KTH.

Expertgruppen som tillsatts av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, vill ha förslag på vad man kan göra åt den skeva könsfördelningen inom akademin.

Att andelen kvinnliga professorer endast är 25 procent i snitt, medan av dem som tar ut en grundexamen vid landets lärosäten är drygt 60 procent kvinnor. Något händer sedan på vägen- ju högre upp i hierarkin desto snedare könsfördelning. På KTH är 13 procent av professorerna kvinnor.

– Vi arbetar på många olika sätt för att komma till rätta med detta – inte minst vid rekrytering. Det är en otroligt viktig fråga för oss. Vi arbetar för att en synlighet av dessa frågor ska genomsyra hela vår organisation, säger Gustav Amberg.

KTH har arbetat målmedvetet med dessa frågor bland annat i form av ett karriärsystem som gagnar balansen och med jämställdhetsintegrering i det dagliga ledningsarbetet, enligt Amberg. Vid KTH bedrivs även genusforskning.

Andra satsningar som KTH gjort för att minska snedrekryteringen är till exempel kampanjen Giants med syfte att få fler kvinnor att söka sig till KTH:s utbildningar inom data, IT och elektroteknik.

Teknikfestivalen Tekla som hölls den 18 april på KTH är ett annat initiativ för att inspirera fler tjejer att välja teknik. Då fick tjejer mellan elva och 18 år testa dataprogrammering och visualisering till exempel.  Artisten Robyn var initiativtagare till festivalen.

På frågan om varför jämställdhet är så avgörande tar Gustav Amberg upp tre aspekter:

• Kvalitet - vilka fantastiska uppfinningar och duktiga människor går vi inte miste om på grund av den här obalansen?
  • Obeforskade områden – där en stor del av verkligheten inte forskats på
  • Demokratiförlust - att man beskurit möjligheten för individer som annars hade velat ta del av teknisk utbildning och forskning

Varför går det så trögt?

– Det sitter i kulturen , i väggarna och det tar en tid innan förändringarna blir synliga och mätbara, säger Gustav Amberg. Men det går framåt. För fyra år sedan, 2011, var 9 procent av professorerna på KTH kvinnor och tre år senare är det drygt 13 procent.

I bloggen ”Jämställt?” diskuterar Gustav Amberg dessa spörsmål regelbundet. Jämställdhet – varför då? Kvotering och kvalitet, KTH jämställt år 2032? är några av rubrikerna.

De andra experterna som ingår i regeringens expertgrupp för ökad jämställdhet i högskolan är filosofiedoktor Fredrik Bondestam,
vice president Volvo Group Telematics & WirelessCar Peter Grönberg, journalisten Johanna Koljonen, docent Agneta Stark, analytiker John Tumpane,  professor Agnes Wold, Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz.

Gruppen ska träffas kontinuerligt och resultatet i form av förslag och idéer ska in inför nästa forskningsproposition som regeringen lägger fram till hösten nästa år.

Text: Jill Klackenberg