KTH:s elracer tog hem segern

RACE

Publicerad 2015-08-18
Spiros Karas och Rudrendu Shekhar väntar på att EV11 ska få inta Silverstonebanan.

När tävlingen Formula Student 2015 nyligen gick av stapeln på den klassiska racingbanan Silverstone i England tog KTH-studenter hem förstapriset i klassen "Mest bränsleeffektiva bil".

Drygt 130 lag kom till Silverstone i mitten av juli för att göra upp i årets upplaga av Formula student. Detta är ett årligt återkommande arrangemang där ingenjörsstudenter från hela Europa tävlar med formelbilar som de själva designat och byggt, elbilar såväl som fordon med förbränningsmotorer.

KTH-studenterna hade en tydlig strategi för att göra bra ifrån sig när det kommer till bränsleeffektivitet. Det är nämligen så att när man lättar på gasen och motorbromsar så återmatas energi till bilens batterier.

Således fick föraren av KTH:s bil vid namn EV11 släppa på gasen 1-2 sekunder tidigare i kurvorna, vilket bidrog till vinst enligt Emil Persson, en av KTH-studenterna som deltog.

Den ekonomiska körningen gjorde att KTH:s elracer klarade sig med 3,524 förbrukade kilowattimmar under uthållighetstestet där fordonen körde 22 varv på den 1 km långa banan.

Emil Persson berättar vidare att KTH:s Formula student-lag har jobbat med elbilar i fyra års tid. EV11 är den första som fungerar och som dessutom klarade tävlingens rigorösa besiktning.

EV11 har för övrigt en rätt så intressant specifikation. Två elmotorer driver varsitt bakhjul, och de två motorerna klarar av att leverera ett vridmoment på 961 newtonmeter. Det egenutvecklade 400 Volts-batteriet består av 192 litiumpolymerceller och har en sammanlagd kapaciteten på 5,7 kWh.

Accelerationen? 0-100 km/h på 3,15 sekunder.

Text: Peter Larsson