KTH:s nya innovationspris går till modiga nytänkare
Tillsammans med Spotifys grundare Daniel Ek och KTH-professor Mathias Uhlén har KTH instiftat det nya priset KTH Innovation Award. Varje år ska 500 000 kronor delas ut till entreprenörer och innovatörer från KTH som har bidragit till samhällsförbättring.
KTH:s nya pris KTH Innovation Award möjliggörs genom donationer av Spotifys grundare Daniel Ek och KTH-professor Mathias Uhlén. Här delar de sina bästa tips till framgång för framtidens innovatörer och entreprenörer.
Daniel Ek, vad ser du som den avgörande ”nyckeln till framgång” inom entreprenörskap?
– Viljan att ta risker. Och förmågan att se och ta vara på tillfällen även i kristider. Historien visar att de bästa idéerna, innovationerna och lösningarna ofta föds under tider med extraordinära utmaningar.
– För mig personligen som entreprenör ligger det i min natur att vara optimist. Och enligt min erfarenhet är nyckeln till framgång också att hålla fokus på att tänka stort, att närma sig problem på ett kreativt sätt och att inte ge upp.
Vilka råd kan du ge människor som är oroliga för nya krav på arbetsmarknaden, och kanske tvekar inför att investera i sina egna idéer?
– Jag tycker visserligen att Europa har otrolig potential när det gäller talang och ambition, men vi behöver fler företagare här som djärvt höjer ribban. Som kan fungera som inspiration för andra.
– För att verkligen kunna påverka framtidsutvecklingen så mycket som jag tror vi har förmåga till så måste vi våga investera i våra egna idéer. Och ta på oss riskerna som ingår när man omfamnar det okända.
– Jag ser ofta människor ge upp och sälja sin verksamhet för tidigt, så jag uppmuntrar företagare att tro på det de bygger och våga ta företaget hela vägen.
Vad betyder mod för dig?
– För mig handlar mod om uthållighet. Att hålla ut, trots osäkerhet, självtvivel och ifrågasättande från andra. När vi hör historier om framgångsrika företag tenderar vi att tro att allt gått smidigt till. Men sanningen är att många fantastiska företag haft minst tre nära döden-upplevelser, och det är verkligen sant för Spotify. Att gå igenom de ögonblicken genom att fortsätta hålla fokus på lång sikt, det var avgörande för att skapa Spotifys företagskultur.
KTH-professor och entreprenör Mathias Uhlén, som tillsammans med Daniel Ek möjliggör KTH Innovation Award, är även världsledande forskare inom bioteknik och ledare för Human Protein Atlas -konsortiet.
Vad fick dig att ta beslutet att medverka till det här priset?
– Jag brinner för grundforskning, och för processen där man går från idé till samhällsnytta. Genom de 25 företag som jag varit involverad i har jag lärt mig att entreprenörskap är mycket mer än att ”ha en cool idé”. Ännu viktigare är att leverera produkter och lösningar som efterfrågas av samhället.
– För att lyckas krävs både kreativitet och uthållighet. Resan är fascinerande, men också oerhört krävande i tid och energi. Det nya innovationspriset ska lyfta fram personer inom KTH-sfären som har kämpat och lyckats. Vi vill visa KTH:s betydelse för framtidens Sverige.
Vad ser du som den viktigaste nyckeln till din egen framgång som forskare och entreprenör?
– Jag tror det är viktigt att vara nyfiken, och att tydligt kommunicera sina visioner, både inom forskargruppen och till anslagsgivare. En avgörande faktor är att bygga upp ett förtroende genom att alltid leverera det som har utlovats.
Vad betyder mod för dig i det här sammanhanget?
– Mod är att våga bryta ny mark och att utmana sig själv och medarbetare att göra något som aldrig gjorts förut. Som forskare betyder det att inte bara gräva en djupare grop där man står, utan att hela tiden utforska nya marker.
– Som entreprenör betyder mod att man måste man tåla berg-och-dalbanor utan att ge upp. I alla mina företagsengagemang har bolagen hamnat i uppförsbackar eller regelrätta kriser – de situationerna måste lösas med mod, i kombination med kreativitet.
Katarina Ahlfort
Foto: Spotify, KTH, Alessandro Bellini