KTH:s Stora pris till Spotifys Daniel Ek

NYHET

Publicerad 2012-09-17

29-årige Daniel Ek, vd på musiksuccén Spotify och med ett gäng entreprenörsframgångar i bagaget, tilldelas KTH:s Stora pris 2012. Han blir därmed den yngste personen att få priset sedan det började delas ut 1945.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek har fått rätt mycket beröm genom tiderna. Han kommenterar detta genom att berättar att han alltid haft en liten osvensk ambition att förändra världen.

Entreprenören och grundaren av Spotify, Daniel Ek, tilldelas KTH:s stora pris 2012 för sin innovativa användning och framgångsrika kommersialisering av informationsteknik på hög internationell nivå. Han har bidragit till att i grunden förändra sättet på vilket människor konsumerar musik.

Daniel Ek är entreprenören som har tagit musiktjänsten så långt att den skakat om musikbranschen i hela världen. Tack vare sin innovativa förmåga har han i samarbete med tusentals skivbolag lyckats etablera en ny affärsmodell för musikkonsumtion.

Så lyder motiveringen till varför Daniel Ek, vd på Spotify, i år får ta emot 1,2 miljoner kronor och utmärkelsen KTH:s Stora pris 2012.

Peter Gudmundson, rektor på KTH, anser att årets pristagare är en värdig sådan.

– Daniel Ek är ett lysande exempel på hur avancerad teknik kan omsättas till en ny produkt med bred användning och även beteendeförändringar hos en bred publik, säger Peter Gudmundson

Hur känns det då att få KTH:s stora pris 2012, en pris som bland andra Håkan Lans, Hans Rosling, Gunilla Pontén och Niklas Zennström tidigare erhållit?

– Vi skapade inte Spotify för att få priser, men samtidigt blir man så klart mycket glad när allt hårt arbete vi gjort uppmärksammas. Så det är klart att jag tycker det känns väldigt roligt, säger Daniel Ek.

Daniel Ek har i olika sammanhang benämnts som allt från kreativ idéspruta och proffs på att hitta rätt personer för sina företag och innovationer, till att lyckas mycket bra med att attrahera finansiärer. Så här ser han på berömmet.

– Jag har alltid haft en lite osvensk ambition att förändra världen, om än på ett litet sätt. Genom att kombinera två områden som jag alltid haft stor passion för – musik och teknik – har jag, tillsammans med mina kollegor, lyckats påverka hur människor över hela världen lyssnar på musik. Det är jag stolt över! Men jag fokuserar inte så mycket på min roll i det hela, det finns så mycket talang hos oss. Jag lär mig något nytt varje dag och jobbar med otroligt många inspirerande människor, säger Daniel Ek.

Förutom KTH:s stora pris har Daniel Ek fått flera andra innovationsutmärkelser. I ljuset av detta är det intressant att veta hur Daniel Ek resonerar om vad musikintresserade kan förvänta sig från Spotify framöver.

– Vi fokuserar på att vidareutveckla tjänsten, lansera i fler länder och inte minst att göra musikupplevelser ännu mer sociala. När vi jobbar med tjänsten är det spännande att tänka på att varje liten förändring vi gör påverkar miljontals människor, säger Daniel Ek.

Han började sin karriär som utvecklare och tekniker. På vilket sätt har hans bakgrund påverkat honom som framgångsrik entreprenör?

– Martin Lorentzon, min medgrundare, säger ofta ”problem är inte problem”, och det ligger i min natur att fokusera på möjligheter och inte på hinder, de kan man övervinna. En bra idé är början, men sedan måste man bygga ett starkt team som kan leverera. För att bygga ett internetbolag idag krävs det att man har god förståelse för tekniken. Speciellt om man som Spotify fokuserar på att differentiera sin tjänst genom att göra en bättre produktupplevelse. Då spelar tekniken en central roll. Därför tror jag min bakgrund varit livsviktig för Spotify, säger Daniel Ek.

Hur ser han då på sina studier vid KTH? Avser Daniel Ek att ta ut en examen?!

– KTH är otroligt viktig för hela Sverige. Vi har otroligt många skickliga ingenjörer och utvecklare i Sverige. Många av mina kollegor på Spotify kommer ifrån KTH och vi rekryterar hela tiden fler. För min del blir det inte skolbänk under den närmaste tiden, då mitt schema är ganska fullt. Men vem vet i framtiden...

Fakta om pristagaren

Daniel Ek är 29 år gammal och har tidigare på olika sätt bidragit till framgångar för företag som Stardoll, TradeDoubler och Jajja Communications.

Fakta om KTH:s Stora pris

KTH:s Stora pris, som i år uppgår till 1,2 miljoner kronor, utgår ur avkastningen från en donation av en anonym givare. Priset ska tilldelas svenska medborgare som genom epokgörande insatser eller upptäckter och skapande av nya värden, särskilt inom teknik men även inom vetenskap och konst, främjar vårt folks välstånd. Priset har delats ut sedan 1945.

Här hittar du hela listan med pristagare: www.kth.se/om/fame/kths-stora-pris/samtliga-pristagare-1.3972

Pressfotografier på Daniel Ek finns här: www.spotify.com/uk/about-us/press/images/

Peter Larsson