KTH-studenter bygger broar

Ett kollage bestående av två bilder som föreställer KTH-studenternas broar i modellformat.
Här är två av broarna som KTH-studenterna tagit fram. Foto: Peter Ardell

NYHET

Publicerad 2020-02-25

Hallå där, Roberto Crocetti, adjungerad professor på KTH. Du har tillsammans med tre kollegor satt ett gäng KTH-studenter i arbete med att ta fram broar i trä, kan du berätta mer?

– Studentprojektet har gått ut på att deltagarna fått utveckla egna träbaserade bro-koncept. Först har de tagit fram tredimensionella, detaljrika skisser, sedan har de byggt modeller av broarna i skala 1:30. Målet har varit att konstruera en gång- och cykelbro i Norrköping över Motala ström, och det är tänkt att en av modellerna ska förverkligas om cirka två år.

Porträttfoto Roberto Crocetti, adjungerad professor på KTH.
Roberto Crocetti, adjungerad professor på KTH

Att bygga broar av trä i stället för betong och stål, vad är tanken bakom detta förutom att de är mer hållbara ur ett miljöperspektiv? Vilka utmaningar finns? Fördelar? Nackdelar?

– Fördelarna är som sagt att trä är hållbart. Materialet möjliggör dessutom snabbt montage vilket är mycket viktigt när man ska bygga broar över hårt trafikerade vägar eller järnvägar. Trä är också en viktig parameter för estetik och gestaltning. Nackdelarna är att träbron kan ha en kortare livslängd än broar byggda i traditionella byggmaterial som betong och stål. Detta gäller framförallt om man projekterar bron fel. Det är därför viktigt att lämpligt skydd mot rötangrepp väljes med stor omsorg vid projekteringen av träbroar. Utmaningar ligger i att konstruera träbroar med nya spännande former, där man utnyttjar både träets enkla formbarhet, styrka, samt att hitta nya metoder för att förbättra träbrons beständigheten.

Detalj från en av KTH-studenternas broar. Här ses undersidan på bron.
Detalj från en av KTH-studenternas broar. Foto: Peter Ardell.

Vad tyckte studenterna om projektet?

– Studenterna var mycket nöjda med upplägget som bland annat inkluderade en studieresa till Schweiz, seminarier, handledning och många timmars eget arbete.

KTH-studenterna som konstruerat broarna har kombinerat tre discipliner: arkitektur, konstruktion samt byggmaterialvetenskap. Förutom Roberto Crocetti har Peter Lynch (Arkitekturskolan, KTH), Carmen Izquierdo (Arkitekturskolan, KTH) och Magnus Wålinder (byggvetenskap, KTH) medverkat.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Roberto Crocetti på crocetti@kth.se.