KTH-studenterna hjälper dig betygsätta läraren

NYHET

Publicerad 2014-03-31

Att på olika sätt visualisera vår omvärld och gestalta information som finns där är ett ämnesområde som mycket snabbt växer sig allt starkare. På så sätt blir komplexa sammanhang lättare att förstå och vår omgivning begriplig. KTH:s studenter är särskilt bra på visualisering, de har knipit hela 9 av 25 nomineringar i tävlingen C Awards som äger rum nu på onsdag den 2 april. Här är bidragen som hjälper dig att läxa upp läraren, ta på elförbrukningen och titta på musik.

Så här ser musikträdet ut.

När ska du duscha, laga mat, dammsuga och tvätta om du vill spara el? Hur kan musiken du spelar gestaltas på ett aptitligt sätt? Hur lätt är det att tänka och rita tredimensionellt? Hur ser förståelsen för lärarens undervisning ut bland studenterna? Från vilka länder kommer egentligen data när jag använder bittorrent eller surfar på webben? Varifrån kommer musiken du älskar? Webbläsarhistorik i all ära, men hur får man verkligen ut något relevant från den?

KTH-studenten Johan Nygren är en av skaparna av Music Tree.

Svaren på dessa och många andra frågor ges av KTH-studenterna som tävlar på C Awards nu på onsdag. Eller rättare sagt de applikationer och mjukvaror de tagit fram. Tilläggas bör att i kategorin "Bästa interaktionsdesign" vinner garanterat KTH. Alla tre nominerade projekten kommer nämligen från Kungliga Tekniska högskolan.

Här är de superläckra KTH-projekten som blivit nominerade:

Ibrowse

Vad: Plugin till webbläsaren Chrome (kan laddas ner från Chrome Web Store) som skapar större förståelse för ditt surfbeteende. Nyttig information, inte minst när man ska försöka komma ihåg när och var man läste som en intressant grej.

Vilka: Wouter Jansen, Harry Schröter och Ivo van Bon har skapat Ibrowse.

Kontakt: Wouter Jansen: awjansen@kth.se

Mer information: bit.ly/1dA0MxM och bit.ly/1jBY3Xh

Ida hjälper dig utvärdera lärarens pedagogiska insats.

Getit

Vad: En mjukvara som studenterna kan använda för att uppmärksamma läraren på om att de förstått vad hon eller han pratat om. På det sättet kan läraren höja eller sänka undervisningsnivån under föreläsningar och lektioner. Getit är helt enkelt ett demokratiskt sätt att höja kvaliteten på undervisningen. Å vem har inte haft ångest för att i en grupp personer vara den som sträcker upp handen och säga "Du, läraren, jag fattar inte ett jota". Nu slipper du det, i alla fall om läraren är generellt obegriplig.

Vilka: Bakom Getit står Ida Renström, Dimitris Chatzilias och Johan Wikström.

Kontakt: Ida Renström: idare@kth.se

Mer information: bit.ly/1pgw0vn

Ibrowse kan hjälpa dig hålla koll på surfandet.

Music Tree

Vad: Magiskt vacker är musiken att... titta på! Music Tree skapar ett träd med grenar i regnbågens färger av den musik du spelar. Kan konfigureras på en rad olika sätt.

Vilka: Johan Nygren och Anton Holmberg har skrivit mjukvaran.

Kontakt: Johan Nygren på 073 - 806 94 78 eller jnygr@kth.se.

Mer information: bit.ly/1jWrE9v

Flying Colors

Vad: Rita tredimensionella figurer på din Ipad samtidigt som du vrider och vänder på dem. Ger ökad förståelse för perspektiv, dimensioner och så vidare. Dessutom är det busenkelt! Eller som Joakim Rasmuson själv uttrycker det: "Det ska vara kul och lätt för alla med 3D-modellering. Flying Colors kan till exempelvis användas för kreativt skapande eller vid tidigt prototypdesign".

Vilka: Joakim Rasmuson har kodat appen.

Kontakt: Joakim Rasmuson: joakimrasmuson@gmail.com

Mer information: bit.ly/1l9zb6h

Joakim Rasmuson pluggar på KTH och har skapat Flying Colors.

Explr.fm

Vad: När du använder musiktjänsten Last.fm så "scrobblar" du samtidigt de låtar du lyssnar på. Information om låten skickas till Last.fm och läggs till din musikprofil. Denna information används sedan Explr.fm för att visa dig varifrån de artister du lyssnar på kommer från. Det blir helt enkelt ett nytt sätt att kartlägga din egen smak, men också upptäcka ny musik.

Vilka: Moa Bergsmark, Daniel Molin, Anna Movin och Tommy Feldt har skapat Explr.fm.

Kontakt: Moa Bergsmark: 073 - 675 23 02 eller moabe@kth.se.

Mer information: bit.ly/1dTmPdv

Förutom ovanstående projekt är även Obscurus (pusselspel med förstapersonsperspektiv för Oculus Rift, bit.ly/1hhaZhC ), Packatrack (program som visar varifrån data kommer när du använder bittorrent, surfar på webben eller brukar internet på andra sätt, bit.ly/1hhbqZi ), To Balance Electricity (Visar din elförbrukning och hur belastat elnätet är i ditt område, bit.ly/1frlqeK ) och Jumpalizer (Plattformspel som gör att du kan hoppa runt på dina favoritlåtars Equalizerstaplar, bit.ly/1mxXq0Z ).

Sju av studentarbetena kommer från KTH-kursen Informationsvisualisering, ett av dem är ett exjobb (Flying Colors) och ytterligare ett är eget arbete (Obscurus).

Explr.fm visualiserar ditt scrobblande.

C Awards är en studenttävling arrangerad av Visualiseringscenter C, Lnköpings Universitet med flera. Nu på onsdag är det stor galakväll inklusive prisutdelning. Priser delas ut i kategorierna "Bästa affärsmöjlighet", "Teknisk excellens", "Kreativ teknisk tillämpning", "Bästa interaktionsdesign", "Nästa publikmagnet" och "Bästa visuella effekt i film & rörlig bild".

Här hittar du C Awards: www.cawards.se

Förutom direktkontakt med studenterna kan du även ta kontakt med handledaren och universitetslektorn Mario Romero för mer information: 076 - 258 18 02 eller marior@kth.se.

Peter Larsson