Litet tapp i THE-ranking

RANKING

Publicerad 2015-10-01

KTH rankas som 155:e bästa lärosäte av Times Higher Education (THE). Det är en tillbakagång med 29 placeringar jämfört med i fjol.

KTH har gått tillbaka något inom den dimension som mäter utbildning, framför allt inom den indikator som mäter utbildningsrykte och Industrial Income. Men där tillhör KTH fortfarande de främsta i världen. När det gäller citeringar fick KTH något bättre värden än förra året.

I övrigt fortsätter KTH att prestera starkt inom flera områden bland annat hög lärartäthet, hög grad av sampublicering och ett mycket högt värde på antal artiklar per lärare och forskare. Trots att andelen internationella studenter minskat befinner sig internationaliseringsgraden fortfarande bland de 90 bästa i världen.

–  Dock finns förbättringspotential när det gäller citeringar, säger Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert, med tanke på att KTH presterar förhållandevis svagt i jämförelse med andra världsledande tekniska universitet.

Läs även om resultatet i senaste QS-rankingen www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-bland-topp-hundra-i-varlden-1.590926

Text: Jill Klackenberg

Fakta THE-ranking

De ledande internationella rankingarna syftar till att mäta excellens inom forskning, utbildning och samverkan. Av totalt cirka 20 000 universitet och lärosäten i världen rankas 800 av THE. Listan ses som den viktigaste och mest prestigefulla rankingen som baseras på en omfattande och mångfacetterad mätning. De 200 främsta lärosätena får en individuell placering utifrån en rad olika kriterier och indikatorer som bland annat mäter citeringar av vetenskapliga artiklar, graden av internationalisering och ett universitets rykte när det gäller forskning och utbildning.