Matilda och Wilma delar med sig av studentlivet på TikTok
Hallå där Matilda, student på Medieteknik och Wilma, student på Industriell Ekonomi på KTH. Ni har hand om kanalen KTH Student på TikTok. Hur fick ni det uppdraget?
– Varje år har KTH ett gäng digitala ambassadörer som sköter olika sociala kanaler. Vi fick uppdraget genom att skicka in en ansökan om att bli digitala ambassadörer för TikTok-kanalen. Ungefär som när man söker ett ”vanligt” jobb.
Berätta vad syftet med KTH:s TikTok-kanal är?
– Det primära syftet med kanalen är att marknadsföra KTH till studenter som går på gymnasiet och andra presumtiva studenter. Det gör vi genom att visa hur livet på KTH kan se ut – på ett lättsamt, inspirerande och roligt sätt. Våra drygt 1300 följare får ta del av hur vår vardag på skolan ser ut och allt som hör till livet som KTH-student. Det kan vara vloggar där man får följa med oss under en dag i skolan eller videos och tips om studiemotivation.
Vilken typ av inlägg skapar mest engagemang?
– För att få bra räckvidd behöver man hamna på den så kallade ”For You-sidan” och vilka videos som lyckas ta sig dit är det nog bara TikToks algoritm som listat ut! Men vloggar där vi visar upp vad vi gör under typiska skoldagar brukar uppskattas. Det mest visade har 56 000 visningar. Många gymnasiestudenter saknar uppfattning om hur universitetslivet ser ut och därför finns nog en stor nyfikenhet kring det.
Ni får en del frågor i kommentarsfält. Vad undrar följarna över?
– Vi har fått en del frågor om vilka program vi går, men även en del om matten som ingår i programmen på KTH. Det verkar som att många är oroliga för, eller åtminstone undrar mycket om, hur matten är på skolan. Vi får även en hel del frågor om hur svåra kurserna är. Och det är ju klart – för de som inte har någon tidigare erfarenhet av universitetsstudier kan det vara svårt att veta hur universitetskurser skiljer sig från gymnasiets kurser.
Nicky Rosenberg