Medicin 3D-printad på polymerfilm ett alternativ till piller

Digitala bilder som visar hur den 3D-printade polymerfilmen gradvis löses upp av kroppsvätskor.
Bilderna visar hur den 3D-printade polymerfilmen gradvis löses upp av kroppsvätskor.
Publicerad 2021-05-25

En internationell forskargrupp, med en kemiteknikforskare från KTH, har tagit fram en AI-baserad metod för att 3D-printa medicin på polymerfilm. Filmen löses lätt upp av kroppsvätskorna och medicinen tas upp snabbare av kroppen än vad piller gör. Resultaten presenterades nyligen i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Pharmaceutics.

Trött på att dela upp piller i mindre bitar? Svårt att svälja tabletter? Nu kan en lösning vara på gång tack vare en ny AI-baserad metod för 3D-printning av medicin på en biobaserad polymerfilm.

Porträtt på Efthymios Kantarelis.
Efthymios Kantarelis, biträdande lektor vid Institutionen för kemiteknik på KTH.

– Det här möjliggör skräddarsydd behandling baserad på patientens behov, säger Efthymios Kantarelis , biträdande lektor vid Institutionen för kemiteknik på KTH och en av författarna bakom artikeln Automated digital design for 3D-printed individualized therapies .

Tillsammans med forskare vid Aristotelesuniversiteteti Thessaloniki har han utvecklat en AI-algoritm som gör det möjligt att på en 3D-skrivare trycka exakt den medicindos som läkaren har ordinerat. Utifrån en läkares recept kalkylerar algoritmen storleken på den polymerfilm som patienten ska ta och som sedan snabbt löses upp i kroppen. Algoritmen tar hänsyn till 3D-skrivarens begränsningar och begränsningarna hos den tråd som polymerfilmen sitter på i skrivaren.

– Den tar alla dessa begränsningar i beräkning och levererar en film i optimal storlek, säger Efthymios Kantarelis.

Kan användas för alla möjliga mediciner

De tester som han och forskagruppen har gjort har genomförts med CBD-olja eller Cannabidiol. En av de många kemiska komponenterna som finns i cannabisplantan och som till skillnad från en av de andra komponenterna, THC, inte ger någon psykoaktiv effekt eller något rus. Men metoden kan även användas för framställning av alla möjliga mediciner och även vitaminer och mineraler, konstaterar Efthymios Kantarelis.

– Jag kan inte säga om andra mediciner eller vitaminer och mineraler kan printas på just den här polymeren. Men det finns säkert andra polymerer man kan placera dem på, säger han.

Bilden visar processen steg för steg från dosering via algoritmen, automatiserad digital design av polymerfilmen som ska skrivas ut till själva 3D-printningen av produkten.

Processen är tänkt att gå till på så sätt att en läkare skriver ut ett digitalt recept som patienten hämtar ut och tar med sig till apoteket där filmen med medicinen skrivs ut. Så småningom kan det även bli möjligt att patienten skriver ut medicinen själv i hemmet. Men det tar nog längre tid innan det blir tillåtet, tror Efthymios Kantarelis.

Kliniska tester ska genomföras

Efter lyckade tester som visar att om man specificerar att 5 milligram av medicinen ska tillverkas så är det 5 milligram som skrivs ut väntar nu kliniska tester. Efthymios Kantarelis kollegor i Grekland är verksamma inom farmaceutisk forskning och har nära samarbeten med läkare och sjukhus.

Förutom detta finns ytterligare problem att lösa, som att få metoden godkänd av myndigheter, logistik i produktionskedjan, vem som ska framställa medicinen som ska printas, och så vidare.

– Men vi har visat att det fungerar tekniskt, säger Efthymios Kantarelis.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se