Mentorprogrammet en bro mellan student och arbetsmarknad

Kollage med porträttbilder av mentorn Amanda Sterner Nordin och studenten Navita Hassan.
Med erfarenhet av att handleda exjobbare kändes det givande för Amanda Sterner Nordin att fortsätta stötta studenter genom mentorprogrammet. Hon matchades ihop med Navita Hassan, som fått en inblick i karriären som väntar henne. Foton: privata
Publicerad 2021-09-30

Mentorprogrammet på KTH ger studenter möjligheten att få stöttning inför karriären och är en chans för mentorer att träffa unga talanger och framtida kollegor.
– Studenterna är framtiden. Programmet är givande för både adept och alumn, säger mentorn Amanda Sterner Nordin.

Navita Hassan, civilingenjörstudent inom samhällsbyggnad, började studera direkt efter gymnasiet. Nu ger mentorprogrammet henne chansen att få svar på framtidsfunderingar kring arbetsliv och karriärmöjligheter.

När Navita Hassan sökte till mentorprogrammet i våras angav hon projektledning som särskilt intresse. Hon matchades ihop med Amanda Sterner Nordin, projektledare för stadsbyggnadsprojekt i Nacka kommun.

Under våren har mentorparet diskuterat projektledning, branschen inom samhällsbyggnad och vikten av att hitta balans.

– Jag har inga föräldrar eller bekanta i branschen, Amanda är min kontakt med arbetslivet som väntar mig, säger Navita Hassan.

En chans att stötta unga kvinnor i början av karriären

Amanda Sterner Nordin

Ålder: 30 år
Bakgrund: Civilingenjör inom samhällsbyggnad med inriktning fastigheter och byggande
Gör: Föräldraledig, jobbar annars för Nacka kommun som projektledare för stadsbyggnadsprojekt
Mentorerfarenhet: Sedan våren 2021

Navita Hassan

Ålder: 21 år
Gör: Studerar tredje året på utbildningen till civilingenjör inom samhällsbyggnad med inriktning stads- och trafikplanering
Erfarenhet som adept: Sedan våren 2021

När mentorn Amanda Sterner Nordin själv gick från studentliv till arbetsliv hade hon svårt att veta var och hur hon passade in.

– Jag var osäker på min roll i arbetslivet och vad jag faktiskt kunde bidra med. Jag har fått öva på att ta plats på rätt sätt, säger hon.

Med erfarenhet av att komma in på en mansdominerad arbetsmarknad är Amanda Sterner Nordin passionerad i arbetet med att stötta unga kvinnor. Samtidigt ger mentorprogrammet henne möjlighet att träffa unga talanger och framtida kollegor.

– Från branschsidan får jag chans att förstå vad studenter söker i framtida arbetsgivare. Att arbetsgivare kan visa prov på hur man arbetar med hållbarhet och jämställdhet har till exempel blivit mycket viktigare för arbetssökande studenter idag än när jag tog examen för fem år sedan.

– Dessutom har studenter kunskap om ny forskning inom ens yrkesområde, som såklart är en stor fördel att kunna ta del av, säger Amanda Sterner Nordin.

Minskad stress med mentor som vägleder

Navita Hassan brukar maila över frågor till Amanda Sterner Nordin inför deras träffar. De diskuterar både branschspecifika ämnen och allmänna frågor om arbetslivet.

– Vi pratar bland annat om hur löneutvecklingen ser ut och hur hon har nytta av kurser hon läser. Vi har även pratat om hur hon skapar balans med hjälp av ”time management” och sunda krav på sig själv, säger Amanda Sterner Nordin.

Det som betytt mest för Navita Hassan är samtalen om stresshantering.

–Det finns någon på min sida som berättar att allt kommer att gå bra. Även om jag vet det så ger det mig ett lugn i vardagen att höra det från någon som har klarat utbildningen och nu jobbar i den bransch jag vill in i. Det lugnet gör att jag lättare kan koncentrera mig på studierna, säger Navita Hassan.

Mentorprogrammet ger mersmak

Amanda Sterner Nordin planerar att ställa upp som mentor till våren igen och rekommenderar fler att ansöka, alla tidigare KTH-studenter kan delta.

–Det är en chans att använda personliga erfarenheter för att göra skillnad. Det viktiga är att vara lyhörd och göra studenten bekväm, säger hon.

Navita Hassan har redan sökt för nytt deltagande under höstterminen, denna gång med fokus på trafikplanering.

Både Navita Hassan och Amanda Sterner Nordin är tacksamma över den fina kontakt de fått och vill bygga vidare på relationen som de ser som långsiktig.

–Amanda har bjudit in mig att hälsa på henne på jobbet under hösten, säger Navita Hassan.

Nicky Rosenberg

KTH Alumni mentorprogram

Mentorprogrammetpå KTH syftar till att stötta och inspirera en student inför kommande karriär och arbetsliv och skapa goda kontakter mellan student och arbetsmarknad.

Mentor och student matchas i första hand ihop baserat på studiebakgrund och intressen och träffas sedan minst fyra gånger där mentor och student själva bestämmer upplägg.

Mentorn är en alumn, det vill säga en tidigare student från KTH, med erfarenheter och kunskaper om hur livet efter examen kan se ut.

Adepten är en student som vill utvecklas och förbättra sina prestationer i professionella sammanhang.

Genom att samtala och lyssna på alumners erfarenheter får studenten extra förberedelse inför yrkeslivet. Deltagare är med på två gemensamma träffar, en vid uppstart och en som avslutar programmet.

Förra året deltog 72 par i mentorprogrammet med både svenska och internationella deltagare.

Engagera dig som mentor till en student

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH