Möt personerna som utmärkt sig på KTH

Publicerad 2019-08-19

Vem har fått en utmärkelse för sin forskning eller fått ett intressant uppdrag? Vilka framgångsrika studentprojekt pågår inom KTH som förtjänar extra uppmärksamhet? Här finner du ett urval av KTH-nyheter i korthet.

KTH-studenter publicerade i vetenskaplig tidskrift

Viktor Nykvist, kemistudent vid KTH

Tre kemistudenter vid KTH modifierade en ordinär studentlaboration till att bli mer hållbar som en del av sitt kandidatarbete, och såg därefter till att införa den i ordinarie undervisning. Ändringarna gjordes enligt de amerikanska forskarna Paul Anastas och John Warners tolv principer för grön kemi som de två tagit fram för att göra kemiska processer och produkter mer miljövänliga och hållbara. Wafa Qasims, Philip Josephsons och Viktor Nykvists studentarbete är av sådan dignitet att det nu blivit publicerat i den vetenskapliga tidskriften Journal of Chemical Education.

– Den här typen av kvalitetsutveckling är för "enkel" för doktorander, medan kandidatstudenter har tid att genomföra den samtidigt som det är en bra träning för en framtida karriär, säger Viktor Nykvist, en av de tre KTH-studenterna.

Canadian Academy of Engineering uppmärksammar IIP-professor

Lihui Wang vid 2019 CAE välkomstceremoni i Québec City, Kanada.

Den 21 juni 2019 välkomnades professor Lihui Wang som medlem av Canadian Academy of Engineering vid dess årsstämma och välkomstceremoni i Quebec City, Kanada. En viktig utmärkelse för den kinesisk-kanadensiska professorn som hör hemma på KTH och är verksam på skolan för Industriell teknik och management (ITM).

Canadian Academy of Engineering (CAE) omfattar många av Kanadas mest driftiga ingenjörer, som dessutom har engagerat sig i tillämpning av vetenskap och teknik i Kanada och dess industrier.

Som kinesisk-kanadensisk professor vid KTH är Wang aktiv på världsscenen och internationellt känd inom industriforskning och utbildning. Med rik erfarenhet från flera länder som Kanada, Kina, Japan och nu Sverige har han främjat KTH och ny tillverkningsteknik över hela världen.

Vinnare av nyinstiftade priset KTH-violinen

Pristagaren Henrik Naimark Meyers tillsammans med Anders Askenfelt.

Tisdagen den 11 juni 2019 mottog pristagaren Henrik Naimark Meyers KTH-violinen. Priset delas ut till en ung lovande violinist. Musikinstrumentet överlämnades av Director Musices vid KTH, Mats Janhagen. Vid överlämnandet närvarade också Anders Askenfelt, professor emeritus i musikakustik. Han är den som tog initiativ till inköpet av violinen.

I tillverkningen av KTH-violinen har violinbyggarnas flerhundraåriga hantverkskunnande och erfarenhet kombinerats med mätmetoder och koncept från ingenjörsdomänen som strukturdynamik och akustik.

Henrik Naimark Meyers får låna KTH-violinen under en treårsperiod. Han erbjuds även att framträda som solist vid en konsert i Berwaldhallen eller Konserthuset tillsammans med KTH:s Akademiska kapell.

Stipendieregn över KTH:are

Maria Ärlemo och Sofia Wiberg

När bostadsföretaget Riksbyggen jubileumsfond Den goda staden i maj delade ut 590 000 kronor till fem personer kom tre av dem från KTH. Forskaren Sofia Wiberg  tilldelades 150 000 kronor för projektet "Att planera med konst" (tillsammans med Joanna Zawieja). Vidare fick forskarstuderande Maria Ärlemo  160 000 kr för sitt projekt "Rättvisor i miljonprogrammet" medan arkitektstudenten Ebba Nyberg erhöll 20 000 kronor för projektet "När krisen kommer".

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH