Ekonomipristagaren Robert Shiller och Pontus Braunerhielm, professor i nationalekonomi på KTH njuter av Luciatåget. (Foto: Camilla Cherry)

Nobelpristagare om det goda samhället

Publicerad 2013-12-13

– Det finansiella systemet har sina brister, men är nödvändigt för vår civilisation. Det skulle vara mycket värre utan.
Det konstaterade Robert Shiller, en av årets Nobelpristagare i ekonomi, under en föreläsning på KTH.

Salen var fylld till bristningsgränsen. Osqstämmans Luciatåg och därefter KTH:s rektor hälsade Nobelpristagaren välkommen.

– Många av oss är nyfikna på om vi har en bostadsbubbla i Sverige och om vi ska köpa eller sälja vår bostad, skämtade Peter Gudmundson.

Robert Shiller ville dock inte prata bubblor, för det hade han gjort tillräckligt under veckan. I stället ville han diskutera framtiden med utgångspunkt i sin bok Finance and the Good Society.

– Hur kan vi skapa en god framtid? Inte söndagskolefin utan realistiskt god som lockar fram det bästa hos människan, sade han och tillade att det i och för sig inte var dessa tankar och idéer som han fick Nobelpriset för, men ändå.

För publiken, på drygt 500 personer, verkade det inte spela någon större roll utan alla lyssnade intensivt när Shiller utvecklade sitt resonemang om att demokratisera finansmarknaden så att den når ut till fler och inte bara omfattar rika män. En annan sak som måste rådas bot på är hur man hanterar finanskriser bland annat genom att räkna med den mänskliga faktorn.

– Människan är inte hundra procent rationell och ekonomiska modeller förklarar inte allt, sade han och liknande en instabil marknad vid en motorväg där alla kör för fort. Ingen kan bromsa eller sakta ned, eftersom alla andra gasar.

Ekonomipristagaren Robert Shiller höll en föreläsning på KTH om finansväsendets möjligheter.

Han sade också att bygga ett fungerande finansväsen är ett slags ingenjörskonst där till exempel både låne- och försäkringsinstuten kan utvecklas för att skapa det goda samhället. Crowdfunding, det vill säga, gräsrotsfinansiering via nätet, är en annan metod som Shiller förespråkar, vilket skulle minska beroendet av banker och riskkapitalister.

– Som en slags finansens Wikipedia, vore inte det bra? Självklart får människor i det goda samhället bli riktigt rika – bara de ger bort pengarna sedan.

Shiller pratade också om välgörenhet och att det är viktigt att uppmuntra den genom skattelättnader.  Han betonade också att området mellan vinstdrivande och icke vinstdrivande verksamhet bör utvecklas.

Dessa åtgärder underlättar för och behöver en atmosfär av givmildhet för att skapa det goda samhället, enligt Shiller. De behövs också för att möta ojämlikhet som uppstår när avancerad teknik ersätter människor över hela världen. Något som Shiller ser som ett av de största problemen att lösa för framtiden.

Text: Jill Klackenberg

Fakta: Nobelpriset i ekonomi 2013

Robert Shiller är professor i nationalekonomi vid Yale och han delar ekonomipriset till Alfred Nobels minne med Lars Peter Hansen och Eugene Fama för deras ”empiriska studier av tillgångspriser”.

Shillers forskning berör bland annat finansiell ekonomi, finansiella innovationer och fastighetsekonomi samt metoder för att värdera tillgångar. Boken Finance and the Good Society kom 2008.