Till innehåll på sidan

Nu kan du tjäna pengar på att spela datorspel

NYHET

Publicerad 2015-06-10

Spela datorspel och blir rik? Ja, om du är duktig. På datorfestivalen Dreamhack i Jönköping om några dagar lanseras ChallengerMode.
– Om du tränar fotboll stenhårt blir du Lotta Schelin eller Zlatan Ibrahimovic, och studerar du intensivt får du ett bra jobb. Men vad händer om du spelar mycket? Ja, då klassas du som nörd. Det ska vi ändra på, säger Robel Efrem, grundare av ChallengerMode.

Här är människorna bakom ChallengerMode.

Exakt hur spelare kan tjäna pengar berättar han omgående.

– Vi utvecklar en tävlingsplattform som gör att spelare A kan utmana spelare B. I vilket spel som helst. Leauge of Legends, Counter-Strike, Dota 2, Bloodline Champions, och i förlängningen till och med gamla klassiska spel som Snake i mobilen, berättar Robel Efrem.

I utmaningen om vem som är bäst ligger möjligheten att tjäna pengar. Man betalar en inträdesavgift som matchar motståndarens. Den som vinner tar hem hela potten.

Det finns redan idag ett liknande beteende där miljontals spelare världen runt betalar för att få delta i turneringar över nätet som sker vid en bestämd opåverkbar tidpunkt. Nackdelen med dessa är att man behöver spela hela turneringar och inte enstaka matcher för att vinna pengar. En del turneringar tar hela dagar att spela.

Robel Efrem, grundare av ChallengerMode.

Det ChallengerMode gör är att rita om kartan genom att låta spelarna sätta upp sina egna utmaningar och matcher när man själv kan, där en vinnare tar hem prispottet redan efter första matchen.

– På detta sätt ser vi inte bara till att tillfredsställa spelares behov att tjäna pengar på något de älskar att göra, vi tillför även ytterligare en dimension av spänning i själva spelen vilket förlänger deras livslängd, säger Robel Efrem.

Han drar ett exempel.

– Schack kanske är tråkigt för vissa människor att spela, men vet man om att det står 50 kronor på spel så blir just det spelet lite roligare att spela den här gången. Ja, förutsatt att man möter en spelare som är jämnbra, något vi löser via så kallade matchmaking-algoritmer, säger Robel Efrem.

Han tillägger att företaget ChallengerMode i samtal med spelindustrin kommit fram till en etisk policy för bolagets affärsidé och samarbetet. Den går kort och kort ut på att man kan satsa pengar på sig själv, men inte andra.

– ChallengerModes filosofi är "Må bäste man eller kvinna vinna". Det hela fungerar lite som ett Vasalopp. Man satsar i form av en startavgift och vinner man tar man hem en större summa pengar.

ChallengerMode tillför dock inte bara en ny spänningsdimension för de som spelar dataspel. Trenden i dataspelsindustrin går mot så kallad Free-to-play (F2P).

– Gratis börjar bli normen. Förr i tiden betalade man 499 kronor för ett datorspel och kunde spela hur mycket som helst. Sedan blev det allt fler abonnemang, som i World of Warcraft. Idag släpps allt fler spel helt gratis - likt exempelvis League of Legends - men som innehåller frivilliga köp inuti spelet. World of Warcraft har under det senaste kvartalet tappat 3 miljoner spelare medan League of Legends idag har cirka 76 miljoner spelare, säger Robel Efrem.

Det är här ChallengerMode löser ett annat problem förutom att ge spelaren ytterligare en anledning att lira, menar han. Challengermode innebär ytterligare en intäktsström till spelutvecklarna då varje match kan omsätta pengar och utvecklare kan ta en procentandel av dessa. Det blir som sagt en inkomst förutom reklam, en abonnemangkostnad eller ett fast spelpris till exempel sju kronor i Appstore.

– Vi kommer att släppa ett utvecklingsgränssnitt senare i höst, så att spelindustrin på egen hand kan integrera nya eller befintliga spel till vår plattform. De kan till och med bädda in vår teknik rakt in deras spel i form av en knapp. ChallengerMode kan därmed bli spelutvecklarnas enda inkomstkälla om så önskas. Perfekt när nästa version av Wordfeud dyker upp, säger Robel Efrem.

Han tillägger att det är vettigt att ge spelutvecklarna två möjligheter. Som en fristående plattform för spel som FIFA med en målgrupp under 18 år och som en integrerad del för spel för de som är myndiga.

Bakom ChallengerMode - som både är namnet på företaget och mjukvaruplattformen - står fyra personer med var sin examen från KTH. Resten av de anställda har en bakgrund från Data- och systemvetenskapliga programmet på Stockholms universitet. Challengermode har fått hjälp med företagandet från KTH Innovation.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Robel Efrem på 070 - 495 86 59 eller robel@challengermode.com.