Nu tar jukeboxen revansch

NYHET

Publicerad 2012-03-28

Trött på den tråkiga skvalmusiken på ditt lokala fik? Snart kan den vara ett minne blott. Tre KTH-studenter har nämligen skapat musiktjänsten Blicko, en digital jukebox som fungerar utmärkt på barer och caféer.

Jesper Ahlberg, Andreas Andrén och Theodor Zettersten är de tre KTH-studenter som startat musiktjänsten Blicko.

– Blicko är vad vi valt att kalla en demokratisk musiktjänst som gör att lyssnarna kan påverka valet av musik, till exempel på caféer. Det är en digital jukebox där lyssnarna kan rösta fram vilka låtar som ska spelas, och skicka in låtförslag, säger Jesper Ahlberg, som tillsammans med Andreas Andrén och Theodor Zettersten utgör den trio med KTH-studenter som står bakom musiktjänsten Blicko. En tjänst och ett företag som i sin tur fått hjälp med affärsutvecklingen KTH:s studentinkubator Student Inc.

Jesper Ahlberg fortsätter med att berätta att Blicko främst riktar in sig till barer, caféer och restauranger, men att musiktjänsten också fungerar jättebra vid olika tillställningar som konferenser, före stora konserter där pausmusik spelas, och så vidare.

Rent konkret fungerar det så att till exempel ett café kopplar upp sin musikanläggning mot en dator som i sin tur är kopplad till Blicko. Besökande kunder kan vid ett besök surfa till caféets Blicko-station och börja önska och rösta på låtar som sedan spelas.

– Lyssnarna som kopplar upp sig mot stationen ser vilka andra som är anslutna, och kan ta del av vad som händer i realtid och rösta på låtar i spellistan vilket påverkar i vilken ordning låtarna spelas. De kan också, som tidigare nämnts, lägga till egna önskelåtar, säger Jesper Ahlberg.

Snart går Blicko över i betaversion.

Det enda som krävs i teknikväg för att använda Blicko är att lyssnaren har någon form av enhet med uppkoppling mot nätet och en webbläsare. En smartphone, laptop, eller Ipad går till exempel utmärkt att använda.

Blicko siktar in sig på att sälja prenumerationer på musiktjänsten till i första hand publika affärsverksamheter. Sedan är det upp  till företaget som prenumererar om de vill ta betalt av lyssnarna eller inte.

– Den stora fördelen jämfört med en vanliga musikspelare är att man tillsammans styr vad som spelas. Blicko fungerar som sagt som en jukebox, men med den bekväma skillnaden att man slipper att fysiskt gå fram och lägga i mynt en i maskin, säger Jesper Ahlberg.

Tekniken bakom Blicko är baserad på Microsofts ramverk .NET och drivs från företagets molntjänst Azure. Lyssnarna loggar in med Twitter eller Facebook, och låtarna, de hämtas från  musikbibliotek som Youtube och Spotify.

– Vi har emellertid konstruerat Blicko på ett sådan sätt att musiktjänsten är dynamisk, och det går allteftersom utmärkt att koppla  andra musikbibliotek till Blicko. Att lyssnarna loggar in med Twitter eller Facebook ska stävja missbruk, säger Jesper Ahlberg.

Han tillägger att det inte alltid behöver vara lyssnaraktivitet på stationen. Ägaren kan konfigurera så kallade "Fallback tracks" som spelas när inga låtar för stunden har önskats.

Blicko befinner sig för närvarande i en alphaversion, men går väldigt snart över i betastadie. Någon gång efter sommaren stundar en lansering av den färdiga versionen.

Även privatanvändare uppmanas starta egna Blicko-stationer.

– Vi är frikostiga med inbjudningar, det är bara att styra webbläsaren till www.blicko.com redan idag, säger Jesper Ahlberg.

För mer information, kontakta Jesper Ahlberg på 070 - 555 59 21 eller jesper.ahlberg@blicko.com.

Peter Larsson