Pia Sandvik, vd på RISE är ny ordförande i KTH:s styrelse. (Foto: Felicia Yllenius)

Ny styrelseordförande vill göra nytta

Publicerad 2020-04-28

Se resultat, göra nytta och bidra till en bättre värld är viktiga delar för KTH:s nya styrelseordförande Pia Sandvik.
– På det sättet är jag ingenjör i själ och hjärta. Att få bidra till KTH:s utveckling de kommande tre åren ska bli väldigt spännande.

Pia Sandvik känner KTH väl efter sin roll som vice ordförande i universitetsstyrelsen de senaste tre åren. Några områden ser hon dock som extra viktiga att fortsätta utveckla.

– KTH är ju viktigt för hela Sveriges utveckling. Digitalisering, hållbarhet, strategisk samverkan med industrin och att stärka KTH:s lyskraft internationellt är också avgörande för KTH:s framgångar.

Hon betonar även utveckling av väl utbyggd forskningsinfrastruktur som en förutsättning för att forskarna ska kunna bedriva konkurrenskraftig forskning.

– Rekryteringar är också mycket viktiga. I en kunskapsorganisation börjar allting med vilka medarbetare du har. KTH ska vara relevant och attraktivt för talanger av olika slag - ett självklart val.

Pia Sandvik är vd för forskningsinstitutet RISE till vardags. På meritlistan finns en bred erfarenhet från sektorn. Hon har bland annat ett förflutet som forskare i kvalitetsteknik i Linköping och rektor vid Luleå Tekniska universitet.

– Jo, jag kan systemet och vet hur det funkar såsom till exempel konsekvensen av basanslag som inte räcker och en knivskarp konkurrens.

Samtidigt betonar hon att varje lärosäte har sina respektive företräden och utmaningar att ta sig an.

– KTH:s långa historia är något att värna, men KTH ska samtidigt våga öppna upp i takt med den extremt snabba utvecklingen. Det där får man ta lite med musikalitet och utgå från behoven av omställning och verksamhetens möjligheter.

Pia Sandvik, som tillträder posten som styrelseordförande den första maj och mitt under pågående coronakris ser flera oroande konsekvenser.

– Vi kommer se negativa effekter när det gäller externfinansiering av forskning, en stor ovisshet och kraftig påverkan på statsfinanserna som i sin tur givetvis kan påverka KTH och alla andra lärosäten.

Finge Pia Sandvik bestämma borde man i stället satsa kraftigt på forskning och innovation för att både stå stadigt och kunna gå stärkta framåt när krisen är över.

Text: Jill Klackenberg

I den nya universitetsstyrelsen, som är KTH:s högsta beslutande organ, ingår som externa ledamöter förutom Pia Sandvik, Bertil Andersson, Ola Asplund Christina Forsberg Bjarne Foss Jacob Gramenius, Christian Levin Anna Sandström. Mandatperioden sträcker sig från 1 maj 2020 till 30 april 2023.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH