Nya rön om skillnader mellan olika sätt att sjunga

Publicerad 2007-02-13

Vad är det som gör att opera- och musikalsång klingar olika? Bygger sångtekniken i pop- och musikalgenren på klassisk sångteknik eller handlar det om ett helt annat sätt att sjunga? I dagens Eskilstuna-Kuriren berättar Eva Björkner om vad hon kommit fram till under fyra års forskning på KTH. Resultat som presenteras i den avhandling hon la fram i december förra året.

Mellan 1998 och 2002 arbetade Eva Björkner tillsammans med nestorn inom sångröstens akustik, professor Johan Sundberg vid institutionen för tal, musik och hörsel på KTH. År 2002 fick hon en doktorandtjänst vid Tekniska högskolan i Helsingfors och efter tre års studier i Finland och ett år i York i England disputerade hon vid KTH i december med avhandlingen ”Why so different? - Aspects of voice characteristics in operatic and musical theatre singing.”

Studierna har genomförts på opera- och musikalartister, säger Eva Björkner till Eskilstuna-Kuriren.
- Jag analyserade röstkällan och trycket under stämbanden, berättar hon. Jag spelade in rösterna på mikrofon i ett ekofritt rum. Ett särskilt program silar bort resonansen i munhåla och svalg. Då kommer man ner till stämbanden på akustisk väg - de kan inte filmas när man sjunger.

Det sägs ofta att klassisk sång är mindre skadlig för rösten än andra sångsätt. Men de diagram Eva Björkner har fått fram i sin forskning ger inget stöd åt ett sådant resonemang.

Läs hela artikeln

Håkan Soold