Nytt lab visar vägen till framtidens fordon

NYHET

Publicerad 2012-12-04

Den sjätte december är det dags för "Transport Demo Day 2012", vilket innebär att KTH Transport Labs för första gången öppnar dörrarna till sina lokaler för allmänheten.
Stort fokus ligger på framtidens vägar, fordon och trafik. På plats kommer besökarna att kunna klämma på samt köra morgondagens lättviktsfordon, testa ett nytt system för att undvika bilköer i Stockholm och mycket mer.

Framtidens fordonsforskning på KTH Transport Labs

– De som kommer får stifta bekantskap med riktiga Scanialastbilar med den senaste tekniken för att köra så kallade lastbilståg, där fyra eller fem lastbilar på 18 meter vardera kör med en lucka på tio meter mellan lastbilarna, säger Peter Georén, föreståndare på KTH Transport Labs.

Vidare finns KTH:s iMobilityLab på plats med sin trafikplanerare, som demonstrerar hur bilförare i Stockholm i realtidkan undvika de bilköer som uppstår i stadstrafiken.

Förutom lastbilar och trafikplanerare kommer besökarna även att kunna testköra olika prototyper av lättviktsfordon och titta på flertalet modeller av självkörande och förarlösa fordon. Dessutom visas världens förmodligen enda julgran av asfalt.

KTH Transport Labs är en samlingspunkt där forskare, studenter och experter från fordonsindustrin kan mötas och jobba med hållbara transportlösningar i form av fordon, trafikplanering, lokaltrafik och annat som har med framtidens vägar att göra.

Arbetet kommer bland annat att gå ut på att testa ny teknik och projekt som forskarna kanske redan har utvecklat i egna labb, men ännu inte testat konkret.

Ett sådant test- och forskningsprojekt involverar lättviktsprototyper och frågeställningen om hur långt man kommer på en energimängd om 15 kronor.

– Man kan åka 120 mil för den summan. Tekniken finns, men bara i extrema lättviktsprototyper, säger Peter Georén.

De redan nämnda förarlösa bilarna är ett forskningsområde som befinner sig i fokus för deltagarna i KTH Transport Lab. Men det finns fler.

– KTH Transport Lab ska titta närmare på frågor som exempelvis ”Är det värt att gå från förbränningsmotor till el”. Syftet är att ta forskningen vidare från teorier på papperet till verkliga prototyper. Testerna hjälper både forskningen på området och samhället att ta nästa steg framåt, säger Peter Georén.

Peter Georén berättar vidare att forskarna ”förändras” när de kommer in i lokalen där KTH Transport Labs håller till.

– De blir öppnare, friare och mer kreativa. Man kan säga att labbet befinner sig mitt emellan forskningen och industrin. Här finns det utrymme för implementering och innovation.

På KTH Transport Labs bedrivs tvärvetenskapliga samarbetsprojekt mellan forskargrupper och med studenter involverade i kursmoment. Projekten är uteslutande inriktade på integrering och implementering, det vill säga att förverkliga forskningsresultat och teknikkunskap i prototyper och demonstratorer.

Vad gäller just Scanias lastbilståg som omskrivs ovan så är det en teknik som KTH-forskarna tillsammans med lastbilstillverkaren kommer att börja köra i början av 2013 som ett ettårigt test på motorvägar mellan Södertälje och Helsingborg.

För mer information, kontakta Peter Georén på 08 - 790 78 92 eller peterg@kth.se.

Peter Larsson