Till innehåll på sidan

Ökar nätbutikernas intäkter upp till 30 procent

NYHET

Publicerad 2015-05-04

Uppstartsföretaget Findify med en bakgrund från KTH har redan hunnit med att få innovationspriser och skaffa sig ett antal kunder. Anledningen är Findifys teknik som hjälper kunderna att hitta rätt produkter i nätbutiker, och det snabbt.

Här är gänget bakom Findify. Medgrundare och vd Meni Morim ser du längst till höger.

Tänk dig Googles sökteknik - Google Suggest - som automatiskt och löpande föreslår alternativ för dig när du använder tjänsten. Ta denna teknik, men implementera den istället i nätbutikernas sökfunktion, och du har delvis svar på varför uppstartsföretaget Findify redan har 130 kunder trots att bolaget inte funnits särskilt länge.

– Vi jobbar med en lösning för E-handel som ökar lönsamheten genom bättre sökmöjligheter på webbplatsen. Tekniken ger mellan 10 till 30 procent ökade intäkter. Det är en galet bra avkastning på investeringen med en fungerande sökfunktion, säger Findifys medgrundare och vd Meni Morim.

Han fortsätter att berätta att om kunden inte hittar det hon eller han vill ha, så kan kunden inte heller köpa det. Där i ligger hemligheten bakom Findifys framgångar.

– Vi kan se att i snitt kommer sex procent av besöken på en e-handelssajt idag via sökmotorer. Dessa sex procent står sedan för 25 procent av intäkterna. För de som söker efter något specifikt köper väldigt ofta varan om de hittar den, säger Meni Morim.

Findify erbjuder dock mer än bara en så kallad autocomplete-funktion i en nätbutiks sökfunktion, menar Meni Morim. 

– Vi jobbar intensivt med maskininlärning och data mining, det vill säga datautvinning, som är de tekniker som återfinns under ytan. Det innebär en massa saker. Söker du efter skor i en nätbutik om sommaren så är det rimligt att flip-flops och sandaler dyker upp i resultatlistan före vinterkängor. Letar du efter låtar i en nätbaserad musikbutik i december är det en fördel för försäljningen om julmusik är en del av söksvaret. Findifys teknik kan alltså se vad som så att säga "trendar". Det är också viktigt att köpupplevelsen är positiv, vilket den blir om man snabbt hittar det man letar efter. Då återkommer man som kund, säger Meni Morim.

Han drar en parallell till Apples mobiler och datorer. Findify kombinerar helt enkelt användarupplevelsen med en gedigen sökfunktion.

– Kunder och användare älskar Apples produkter, men de kan inte alltid sätta fingret på varför. It simply works, säger Meni Morim.

Findify tillhandahåller enligt Meni Morim en komplett produkt precis som Klarna, det svenska framgångsrika företaget som säljer betalningslösningar för e-handelsbranschen.

– Vi kan sökfunktionen precis som Klara kan betalningar. Klarna tar över betalningsprocessen och det kan tyckas lite galet att skänka bort den biten, men när nätbutiksföretagen märker att Klarna ökar intäkterna med 40 procent är det inte lika tokigt längre. Det är samma sak med Findify, säger Meni Morim, som har en bakgrund som produktchef på just Klarna.

Han avslutar med att säga att en av Google-utvecklarna bakom Google Suggest nyligen tittade närmare på Findifys teknik. Utvecklaren var grymt imponerad av att fyra programmerare på ett litet svensk företag kunnat utveckla samma funktion som mångmiljardföretaget Google med över 50 000 anställda.

Findify befinner sig för närvarande i KTH-inkubatorn Student Inc och företaget består av flera utvecklare med en examen från KTH.

Här hittar du Findify: findify.io/

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Meni Morim  på 076 - 471 18 88.