Robotforskare på tung styrelsepost

UTNÄMNING

Publicerad 2015-09-14

Hallå där Danica Kragic, robotforskare vid KTH, som blivit utsedd till styrelseledamot i Wallenbergstiftelsens ägarbolag FAM, som förfogar över 36 miljarder kronor. Hur känns det?

Danica Kragic, professor i datalogi, är nybliven styrelseledamot.(Foto: Håkan Lindgren)

– Spännande …. och skrämmande!  Det är en fantastisk utmaning där jag kommer att jobba med oerhört meriterade människor och lära mig nya saker.

Vad innebär uppdraget?

– Att tillsammans med andra som ingår i styrelsen säkra att företaget bidrar aktivt till innehavens långsiktiga utveckling som i sin tur kommer att ha direkt nytta för svensk forskning.

Vad hoppas du bidra med?

– Med mina erfarenheter från den akademiska miljön - speciellt med min forskning inom automation och digitalisering. Jag har under många år ansvarat för stora samarbetsprojekt där flera europeiska universitet och företag ingått. Att skapa ett bra och långsiktigt samarbete mellan näringslivet och akademi är också ett av KTH:s mål. Som lärare och handledare är jag också mån om att kunna bidra till att utbilda/skapa rätt kompetens hos mina studenter och doktorander. Vi måste hitta ett sätt att behålla kompetensen i Sverige, ha fler nya teknikföretag som startas och stannar i landet. Det är också viktigt att för mig, som har direkt kontakt med studenterna att visa vilka möjligheter som finns, var och vilka frågor som måste besvaras.

Vad är fokus i din forskning just nu?

– Vi har flera pågående projekt där vi angriper frågor som har att göra med samarbete mellan människor och robotar. Vi vill att robotar ansvarar för jobb i framtiden som är farliga eller tråkiga för människan, men att samarbetet mellan människor och robotar löper på ett naturligt sätt.

Som grund använder vi oss av kunskap om hur människor samarbetar med varandra och hur kommunikation mellan människor sker för att uppnå samma mål. Här samarbetar vi också med psykologer för att kunna förstå oss bättre på hur människor samarbetar. Det finns också projekt där vi studerar hur vi kan utrusta robotar med förmågan att interagera med sin omgivning genom att integrera erfarenhet och sensordata. Detta kräver utveckling av metoder som hanterar stora datamängder och kan resultera i snabbt beslutsfattande.

Berättat för: Jill Klackenberg