Sally har startat en studentförening för klimatet

Publicerad 2018-11-20

Hallå där, Sally Bolin, som har startat föreningen Klimatstudenterna på KTH. Hur många är ni och vad det var som gjorde att ni startade den?

– Jag såg ett inlägg som Klimatstudenterna på SLU gjorde i Facebookgruppen Klimatklubben i oktober. De ville få Klimatstudenterna att växa och starta på fler högskolor. Jag har länge saknat en klimat- eller miljöförening på KTH och tyckte det var dags att starta en förening här. Jag fick snabbt kontakt med andra klimatengagerade studenter på KTH. Inom en vecka var vi igång och nu är vi ett femtontal som deltar i arbetet och vi får fler intressenter varje vecka.

Sally Bolin, som läser tredje året på programmet Maskinteknik, har startat en studentförening för klimatet på KTH.

Finns det fler föreningar som är igång nu?

– Vad jag förstår var KTH den andra lokala föreningen som startades. Nu håller man på och startar föreningar på många högskolor och universitet i landet. Tanken är att de ska verka ganska fristående men också ingå i den större nationella föreningen. Det finns även tankar på att göra detta till en internationell rörelse, men där har vi precis börjat mobilisera.

Föreningen på SLU har startat en namninsamling för att lärosätet ska minska sina egna utsläpp. Har ni planer att göra något liknande?

– Studenterna på SLU har fått mycket positiva reaktioner på sin namninsamling. De var i kontakt med en grupp forskare som sedan skrev en debattartikel i Dagens Nyheter om att universiteten måste ta ett större klimatansvar. På KTH har vi valt att avvakta lite med en namninsamling för att först fundera kring varför KTH:s klimatomställning går för långsamt. Vi ser att det finns en vilja från ledningens håll, men de krav som ställs på lärosätena är inte tillräckliga. Klimatstudenterna försöker hitta lösningar på hur vi kan göra störst skillnad och hur vi kan påverka. Vi ser även som vår roll att öka medvetenheten och engagemanget i klimatfrågan hos KTH:s studenter och hos de företag som har kontakt med KTH.

I Frankrike har studenter gjort upprop där de deklarerar att de vägrar arbeta på klimatförstörande företag. Och i Australien planeras en skolstrejk för klimatet. Hur ser du på dessa aktioner?

– Uppropet i Frankrike blev jag väldig inspirerad av. Förhoppningsvis kommer snart något liknande i Sverige. Det vore fantastiskt om detta studentupprop kunde spridas till ännu fler länder och bli en global rörelse. Den skolstrejk för klimatet som Greta Thunberg startade i början av terminen är ett väldigt inspirerande exempel på hur en person kan starta en rörelse som blir något mycket större. Nu har det fått global spridning och har bland annat nått Australien. Det ger mycket hopp att vi unga nu kraftfullt visar att vi inte tänker acceptera en klimatkatastrof.

Vad har ni fått för reaktioner på Klimatstudenterna på KTH hittills?

– Vi har fått mycket positiva reaktioner från både studenter, forskare och andra anställda. Det känns som att många har väntat på att KTH:s studenter ska aktivera sig mer. Och från KTH:s sida finns mycket stöd och hjälp att få. Det är väldigt roligt för mig att känna att jag inte är ensam på KTH i min klimatångest och min vilja att åstadkomma en förändring.

Följ Klimatstudenterna på KTH på Facebook.

Håkan Soold

Uppmuntrar företag att skärpa sina klimatåtgärder

Under studentarbetsmarknadsmässan Armada på KTH som arrangeras nu 20–21 november kommer Klimatstudenterna på KTH gå runt och uppmuntra de deltagande företagen att ta större klimatansvar. Föreningen vill att företagen ska komma tillbaka till sina kontor med insikten att ”vi måste skärpa våra klimatåtgärder för att locka talanger i framtiden”. Se Klimatstudenterna på KTH:s event på Facebook.