Senaste nytt om arkitekturens sociala betydelse

NOTIS

Publicerad 2013-02-01

"Rethinking the Social in Architecture". Så heter ett internationellt arkitektursymposium som går av stapeln i Umeå under nästa vecka. En rad namnkunniga experter på området kommer bland annat att presentera och diskutera aktuell forskning kring arkitekturens sociala och politiska betydelse.

Den andra sidan av det "nya" hållbara urbana landskapet (Kvillebäcken, Göteborg). Foto: Catharina Thörn.

Det är den 6:e till 8:e februari som arkitektursymposiumet äger rum på Arkitekturskolan i Umeå. Symposiet ordnas av forskningsmiljön Architecture in Effect, ett samarbete mellan Sveriges Arkitekturskolor vid KTH, Chalmers, LTH och UMA som inleddes 2011 och som finansieras av Formas forskningsråd. KTH är värdhögskola för miljön.

Internationella gäster och huvudtalare på symposiet är bland andra Anne Lacaton (FR), Dana Cuff (US), Doina Petrescu, Constantin Petcou (UK/FR), Hilde Heynen (BE), Michelle Provoost (NL) och Sven-Olov Wallenstein (SE). De presenterar aktuella projekt och diskuterar aktuell forskning kring arkitekturens sociala och politiska betydelse tillsammans med miljöns forskare och doktorander.

Kostnad för tryckt konferensbok och kaffe/te/förfriskningar i pauserna är för studenter 300 kronor och för övriga 500 kronor.

Mer information om symposiet och programmet samt Architecture in Effect i sin helhet finns här: www.architectureineffect.se

Anmäl deltagande till: architectureineffect@gmail.com

För mer information, kontakta Katja Grillner på katja.grillner@arch.kth.se (Architecture in Effect), Roemer van Toorn på roemer.vantoorn@arch.umu.se (symposiet) eller Staffan Lundgren på staffan.lundgren@arch.kth.se (pressbilder).

Peter Larsson