Sett och hört på KTH

Publicerad 2018-09-07
Anna Felländer
Monica Bellgran

Två KTH:are i delegation för cirkulär ekonomi. Regeringen har beslutat att tillsätta en ny delegation, Delegationen för cirkulär ekonomi. Bland ledamöterna i delegationen, som leds av Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij, finns två representanter från KTH: Anna Felländer , som forskar inom AI och etik, och Monica Bellgran, professor i industriell produktionsledning.

Fortsatt högt anseende för KTH. KTH rankas på andra plats i Kantar Sifos mätning över Sveriges mest ansedda lärosäten. Undersökningen mäter allmänhetens förtroende för högskolor och universitet.

– Det är positivt och bra att ligga i topp på listan. Det kan ha betydelse för möjligheten att rekrytera studenter och även påverka beslutsfattare och finansiärer, säger Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert.

Han tror att utbildningens rykte och att många av KTH:s forskare är synliga i medier är främsta förklaringen till KTH:s position på rankinglistan.

Per-Anders Östling

– Slående är också att förutom Chalmers och KTH som ligger i topp så rankas Lunds tekniska högskola på femte plats, vilket tyder på att teknik har ett mycket högt anseende och ligger i tiden, säger han.

Johan Håstad

Johan Håstad , professor i teoretisk datalogi, har tilldelats The Knuth Award. Priset är uppkallat efter Donald Knuth från Stanford University som har kallats "fadern för analysen av algoritmer". Johan Håstad får priset med motiveringen ”...for his long and sustained record of milestone breakthroughs in foundations of computer science".

– Det bekräftar att jag tillhör de ledande forskarna i världen inom området och det är naturligtvis en stor ära, säger han.

Hållbarhetshuset. Foto: Peder Lindblom/AIX Arkitekter

Hållbarhetshuset i final i World Architecture Festival. Byggnaden, som ligger på Teknikringen 10B på KTH:s campus, har gått vidare i den internationella arkitekturtävlingen i kategorin Higher Education and research – Completed buildings. World Architecture Festival går i år av stapeln i Amsterdam i november. Hållbarhetshuset har tidigare vunnit priset Årets Fasad och var även i final i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad.

Författarna bakom boken Digitaliseringen och arbetsmiljön. Foto: Johanna Järnfeldt

Lärobok om digital arbetsmiljö. Tre KTH-forskare har kommit ut med en lärobok om digital arbetsmiljö, som bygger på en kartläggning de har gjort på uppdrag av Arbetsmiljöverket. I boken skriver KTH-forskarna Jan Gulliksen , Ann Lantz  och Åke Walldius  tillsammans med Bengt Sandblad och Carl Åborg från Uppsala Universitet om de möjligheter och den nytta för verksamheten som digitaliseringen för med sig. Men de skriver också om att IT-system ofta har stora brister som skapar stress.

Jakob Nordström

Jakob Nordström  invald i Sveriges unga akademi. Åtta nya medlemmar valdes nyligen in i Sveriges Unga Akademi. En av dem är Jakob Nordström, lektor vid avdelningen för teoretisk datalogi på KTH. En fråga han hoppas kunna driva i sin nya roll är forskningens finansiering och villkor.

Studenter vann först pris i Puerto Rico. Tre studenter från civilingenjörsutbildningen i elektroteknik gick tidigare i år till final, som ett av sex lag, i en tävling som arrangerades av "IEEE Antennas and Propagation Society". Väl på plats i Puerto Rico vann deras konstruktion som utvinner energi ur wifi- och 3G-signaler första pris.

Seminarium om forskning inom hållbar konsumtion. Mistra Sustainable Consumption är ett nystartat forskningsprogram som syftar till att stimulera en övergång till mer hållbar konsumtion genom ökad kunskap om hur konsumtion som idag sker inom begränsade nischer kan skalas upp och bli den breda mittfåran. Fokus är på områdena mat, semester och inredning. Programcheferna Karin Bradley  och Åsa Svenfelt  från KTH håller ett seminarium där ett antal forskare berättar om forskningens utmaningar och hur programmet planerar ro i land uppdraget. Seminariet äger rum onsdag 19 september klockan 19 i Loungen, Teknikringen 10b på KTH.

Anna Delin

Anna Delin  får Thuréuspriset. Kungl Vetenskaps-Societeten i Uppsalas Thuréuspris 2018 går till Anna Delin, professor i tillämpad fysik på KTH. Hon får priset ”för hennes signifikanta bidrag till teorin kring nanomagnetism”. Thuréus-priset har sitt ursprung i en donation av framlidna läkaren och Uppsala-studenten Sven Thuréus, genom bildandet av Lilly och Sven Thuréus fond för Natur och Kultur.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se