Sex KTH-innovationer till Silicon Valley

NYHET

Publicerad 2013-08-21

Den här veckan befinner sig sex svenska företag i USA och Silicon Valley för att visa vad de går för. De har alla det gemensamt att de på olika sätt har en mycket stark koppling till KTH och jobbar med IT. På plats ska företagen träffa investerare, affärsänglar och andra IT-företag för att på så sätt maximera möjligheterna att nå framgång i USA.

• Comparific
  • Centive Solutions
  • Blicko
  • Kiwied
  • Dr. Maombi
  • Volumental

Där har du de sex företag som just nu är i Silicon Valley i USA. Det handlar endera om studenter som startat företag baserat på sina idéer, eller KTH-anställda som gjort samma sak baserat på sin forskning.

Det är Sasan Shaba på KTH som tillsammans med Adiba Cremonini på Silicon Vikings, en intresseorgansiation som kopplar ihop de nordiska länder med Silicon Valley, som organiserat resan och allt som händer på plats.

Sasan Shaba berättar varför det är just de här bolagen som får chansen att åka.

– De här sex företagen med taggade entreprenörer får chansen att visa upp sig, bli inspirerade, lära sig att hur man bygger tillväxtbolag och knyta nya kontakter som kommer att vara viktiga i den kommande globala expensionen. Alla företagen har potentialen att komma riktigt långt med sina lösningar. De visar upp rätt kompetens och personlighet, hade starka ansökningar och är ambitiösa entreprenörer. Kommittén som valde ut företag kände direkt att dessa sex var givna, de har jobbat hårt för sina lösningar. Men viktigast av allt, bolagen har en potential att lyckas på den amerikanska marknaden, säger Sasan Shaba, ansvarig för studentinkubatorn KTH Student INC.

Företagen har en vecka med ett fullspäckat program framför sig. Resan handlar om att utmana sig själva som entreprenörer och att vässa sina affärsstrategier samt att inspireras av den mycket unika Silicon Valley-andan.

– Företagen ska testa de egna affärsmodellerna, men också hitta nya. De får möjligheten att nätverka, knyta kontakt med rätt experter och investerare, få inspiration och förstå hur Silicon Valley funkar. Hur man bygger ett tillväxtbolag, säger Sasan Shaba.

Vad gäller inspirationen så kommer den från inkubatorer, entreprenörer i uppstartsbolag och representanter från företag som Facebook, Mozilla, Google och Airbnb, samt universitet som Stanford och University of California, Berkeley.

– Vi är glada att InterAct valde att satsa på detta program. Det är oerhört viktigt att bolag tidigt får komma till Silicon Valley och lära sig samt inspireras av oerhört erfarna entreprenörer, investerare och experter. Människor som öppnar upp för nya tankesätt samt ger förståelse och kunskap om de steg som krävs för att kunna skala upp ett bolag globalt. Här finns en hög densitet av erfarenhet och företagande. Att bygga och skala upp bolag är del av vardagen. Det är svårt att förklara

Silicon Valley-andan i teorin, den måste helt enkelt upplevas på plats, säger Adiba Cremonini, chef för Silicon Vikings.

Ja, det är en diger lista med proffs på alla nivåer som företagen får möjlighet att träffa. Bland 40-talet investerare och experter återfinns John McIntyre (Citrix Startup Accelerator), Bill Reichert (Garage Technology Ventures), Pascal Finette (Mozilla), Ellen Freeman (K&L Gates), Lisa Enckell (Wrapp), Jeff Burton (arbetat med Atari Home Computers / Electronic Arts (medgrundare)), Marlon C. Nichols (Intel Capital) och Jon Baer (Threshold Ventures).

För att nämna några få.

Vad är då målsättningen med resan?

– Vår målsättning är att bolagen träffar folk som de bygger permanenta relationer till. Så att de kan etablera framgångsrika bolag i USA. Att de blir inspirerande och att de lyckas bygga något hållbart inför framtiden, säger Sasan Shaba.

Han tillägger att den eller de som vill åka nästa år - det kan bli en ny resa om denna visar sig vara framgångsrik - kan börja jobba nu.

– Jobba stenhårt med affärsidé och affärsmodell. Kolla vilka kriterier som kommittén som valde ut företag i år utgick ifrån. Se till att företaget består av rätt personer, det hänger på hur hårt entreprenören eller entreprenörerna är villig att satsa. Och sök er till KTH Innovation eller KTH Student INC förstås, säger Sasan Shaba.

Här är mer information om fyra av de sex företagen:

• Dr. Maombi:
  • Centive Solutions:
  • Comparific:
  • Blicko:

Förutom KTH-företagen hänger även Robot Colleague och VKB Technologies från Mälardalens högskola med på resan. Hela projektet är finansierad från Innovationskontoret InterAct och är ett samarbete mellan KTH, Mälardalens Högskola och Stockholms Universitet.

För mer information, kontakta Sasan Shaba på +1 872 212 23 93.

Peter Larsson