Sökes: Lovande forskartalanger

FORSKARSTJÄRNOR

Publicerad 2015-02-25

Genom en gedigen rekryteringssatsning ska KTH stärka sin forskning på den globala arenan.
– Vi letar efter lovande, unga forskare över hela världen, som vill etablera sig här, säger Peter Gudmundson, KTH:s rektor.

Peter Gudmundson, rektor på KTH.

Genom att göra en internationell utlysning är tanken att fånga upp forskare som har framtiden och framgångarna för sig och som på sikt stärker KTH:s excellens och underlättar klättring än högre på rankinglistorna. Totalt söks 13 biträdande lektorer inom tio olika ämnesområden.

– Vi hoppas ju att de slår sig ner här, blir framgångsrika och att deras respektive forskning får stort genomslag på sikt, säger Peter Gudmundson och konstaterar att KTH, dess forskningsmiljö och nätverk samt Stockholm är attraktiva för den som väl kommit hit.

Satsningen som kostar omkring 150 miljoner kronor tas delvis av KTH:s myndighetskapital och är enligt Peter Gudmundson väl investerade pengar. En av tjänsterna som tillkommit efter universitetstyrelsens beslut finansieras av en av KTH:s skolor.

De som får jobben får ett startbidrag under fyra år och därefter kan de kvalificera sig till en lektorstjänst.

– Vi har byggt upp ekonomin så att vi har resurser att göra en sådan här satsning. Det gör det också möjligt för dem som kommer att få en stabil ekonomisk och forskningsmässig plattform. På sikt kommer vi definitivt att kunna räkna hem det.

Lektoraten ska tillsättas inom tio olika ämnesområden som spänner över breda områden från exempelvis matematik till hållbar stadsutveckling.

– Det är avsiktligt för att inte exkludera någon och det blir upp till den som kommer att prägla vilken profil respektive forskningsområde ska ha, säger Peter Gudmundson.

KTH:s strävan efter att skapa en mer jämställd fakultet kommer också att märkas i rekryteringen.

– Vår önskan är att få en jämn könsfördelning bland de sökande, 50-50, men går inte det är det ett absolut måste att landa på en tredjedel kvinnor. I grund och botten är det våra lärare, forskare och studenter som bestämmer kvaliteten på KTH, säger Peter Gudmundson.

Läs mer om lektoraten

Text: Jill Klackenberg