Storsatsning mot ledsjukdom

Två händer med svullna leder och krokiga fingrar.
Psoriasisartrit är en av de vanligaste ledsjukdomarna, samtidigt är mörkertalet stort om hur många som drabbas. (Foto: Ulf Palm/Aftonbladet/TT)
Publicerad 2021-07-02

Miljontals människor världen över drabbas av psoriasisartrit, en kronisk ledsjukdom. Nu ska ett stort europeiskt projekt, med forskare från KTH, undersöka nya sätt att upptäcka och behandla sjukdomen.

Trots att många drabbas är kunskapen om psoriasisartrit begränsad, och sjukdomen kan vara svår att upptäcka och diagnosticera. De som lider av sjukdomen kan få smärta, stelhet och svullnad i och kring kroppens alla leder. Följdsjukdomar och psykisk ohälsa är också vanliga hos patienterna.

Genom ett tvärvetenskapligt perspektiv och samverkan med näringsliv och patientorganisationer hoppas forskarna få en ökad förståelse om sjukdomens uppkomst och utveckling. Tanken är att kunna diagnosticera sjukdomen i ett tidigt stadium för att minska lidande.

Till sin hjälp kommer projektet, Hippocrates, att ha en omfattande databas som ska inrättas och som samlar tidigare studier liksom en bank med kliniska bioprover. En studie ska genomföras där man kommer att följa sjukdomsförloppet hos 25 000 patienter.

Portrait of Jochen Schwenk.
Jochen Schwenk.

KTH bidrar med forskare från SciLifeLab som ska undersöka biomarkörer i syfte att bedöma och påvisa sjukdomstillståndet. En av utmaningarna är att identifiera biomarkörer som kan vara till nytta för hela patientgruppen, enligt Jochen Schwenk , professor vid KTH och SciLifeLab.

– Vi kommer att vara involverade i analysen av proteiner från blodprov. Detta kan ge viktiga insikter om molekylära processer som bidrar till att psoriasisartrit utvecklas, säger han.

Ett mål för projektet är att kunna förutsäga hur ledsjukdomen utvecklas och att ta fram behandlingar som kan motverka sjukdomsförloppet.

– Psoriasisartrit är en komplex sjukdom och vi behöver involvera expertis både från olika forskningsfält och vård- och medicinindustrin för att nå våra ambitioner, säger Jochen Schwenk.

Sammanlagt medverkar 26 partner – forskningsinstitutioner, läkemedelsbolag, småföretag och patientorganisationer – från elva europeiska länder. Satsningen koordineras av University College Dublin och finansieras med 21 miljoner euro varav hälften är medel från EU.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se