Storseger för KTH-entreprenörer

INNOVATION

Publicerad 2014-06-24

KTH tog storslam när tusentals innovativa idéer från 22 lärosäten i USA och Europa tävlade mot varandra i Paris nyligen. Bland de 50 vinnarna fanns tre bidrag från KTH – varav 3D-modellföretaget Volumental blev en av de tio bästa.

Caroline Walerud, vd på Volumental.

Tävlingen arrangerades av den amerikanska organisationen FOUNDER.org som utbildar och stödjer unga entreprenörer. Organisationen ingår i ett innovativt globalt nätverk med universitet från såväl USA som Europa.

Priset för de 50 vinnarna är ett års studier inom entreprenörskap och affärsbyggande på utbildningsprogrammet vid FOUNDER.org. University. Topp tio får dessutom 100 000 dollar, motsvarande drygt 670 000 kronor.

– Känns jättekul så klart och pengarna kommer väl till pass nu när vi ska skala upp produktionen, säger Caroline Walerud, som är vd och en av de fyra grundarna till företaget Volumental, som gör 3D-modeller.

Övriga grundare kommer från KTH och mjukvaran är en spinoff från robotforskningsprojektet Kinect@ Home, som bedrivits på skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH.

Produkten är alltså en 3D-scanner som tar fram modeller av till exempel en kropp med alla mått och former. Den kan delas, skickas digitalt eller skrivas ut och kan användas inom en rad områden.

LIsa Ericsson, chef för KTH Innovation.

Den som inte orkar stå i provrummet hela dagarna kan länka ihop 3D-modellen av sig själv med sko-eller klädesföretag online. Skräddarsydd friskvård och sjukvård är andra användningsområden, enligt Caroline Walerud.

– Att vara med och bygga något som gör skillnad och som driver revolutionen inom 3D teknik är fantastiskt, säger hon.

De andra två företagen som vann pris i Paris är Tinitell som gör mobiltelefoner för små barn, och Shortcut Labs, som gör bluetooth-knappar med vilka du kan fjärrstyra din telefon och dess appar.

– Det är ju jättekul och visar att när det gäller innovation och entreprenörskap är KTH verkligen att räkna med. I den här tävlingen hamnade vi i sällskap med MIT, Stanford och Berkeley, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.

– Vi står oss bra i konkurrensen och finns definitivt på kartan. I ekosystemet för innovationer behöver våra projekt snabbt komma/nå ut i världen till en större marknad, och sådana här framgångar är givetvis viktiga, säger Lisa Ericsson.

Text: Jill Klackenberg