Storslam för KTH-studenters affärsidéer

NYHET

Publicerad 2016-03-22

Nu har affärsplanstävlingen Venture Cup korat årets vinnare. Bland deltagarna, som tävlat i lag om vilka som har de bästa affärsidéerna, återfinns fyra vinnare som alla har en koppling till KTH. Affärsidéerna? Allt från smarta speglar till ett Youtube för spel...

Venture Cup är en årligt återkommande tävling för de eller dem som vill utveckla sina affärsidéer till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Årligen ges 1,8 miljoner kronor till nytänkande affärsidéer och entreprenörer med syftet att bidra till en hållbar svensk tillväxt.

I affärsplanstävling går det att tävla i kategorierna Miljö & energi, Människa & samhälle, Life science & teknik samt Webb, mjukvara & media. Det roligaste med årets tävling är att KTH-studenter plockade hem vinster i samtliga fyra kategorier.

Här är mer information om de fyra vinnande bidragen.

Aline de Santa Izabel Alves, My Global City.

Affärsidé: My Global City.
Kategori: Människa & Samhälle.
Vilka: Aline de Santa Izabel Alves, Bernardo Bello, Stefano Chiala och Andre Rosa.
KTH-koppling: Utvecklat av KTH-studenter.
Webbplatswww.myglobalcity.com .
Bakgrund: My Global City är en mobilapp som hjälper användaren att upptäckta och uppleva världen genom att ge tips på kulturella aktiviteter och äventyr i den egna hemstaden
med global anknytning. Först ut är Stockholm, men inom kort ska fler av världens städer anslutas.

Yash Todar och Pramod Kakkerala, Mirrorfi.

Affärsidé: Mirrorfi.
Kategori: Life science & teknik.
Vilka: Pramod Kakkerala, Yash Todar, Mikko Honkanen, Clement Hamon och Mohit Yadav.
KTH-koppling: Utvecklat av KTH-studenter.
Webbplats:  www.mirrorfi.com .
Bakgrund: Föreställ dig att du står framför en spegel och provar kläder. Det är bara det att spegeln är smart, och kan placera dig i olika miljöer så att du på det sättet bättre kan se om kläderna passar en speciell miljö. Det kan handla om allt från kontoret, dansgolvet, verkstadsgolvet eller stranden. Mirrorfi har alltså tagit fram en skärm som i realtid kan ge dig en virtuell bakgrund att prova kläder mot.

Marita Wallhagen, Environmental architecture. Foto: Ove Wall.

Affärsidé: Environmental architecture.
Kategori: Miljö & energi.
Vilka: Marita Wallhagen.
KTH-koppling: Har doktorerar på KTH.
Bakgrund: Idag finns det en ökad efterfrågan bland politiker, boende och byggherrar efter miljövänliga hus som är bra för människor och miljö och som samtidigt håller hög kvalitet. Genom att erbjuda design och analys av arkitektur-, bygg- och planeringsprojekt vill företaget sprida kunskap kring mer miljöanpassad arkitektur. Kunskap inom forskning om miljöbedömning av byggnader kan då användas för att skapa mervärden, konkurrensfördelar och miljönytta.

Rob O’Leary, Adventure Box.

Affärsidé: Adventure Box.
Kategori: Webb, mjukvara & media.
Vilka: Christopher Kingdon och Rob O’Leary
KTH-koppling: Christopher är alumn från KTH.
Webbplats: www.adventurebox.com .
Bakgrund: Adventure Box gör det enkelt för vem som helst att skapa och dela egna datorspel i webbrowsern. Importera din Minecraft-värld, redigera den, skapa figurer och berättelser. Dela på nätet. Som Youtube, fast för spel.

Samtliga vinnare har förutom äran belönats med 5 000 kronor. Nästa steg i tävlingen är momentet Affärsplan där deltagarna har chans att vinna upp till en kvarts miljon kronor.

För mer information, besök Venture Cups webbplats på: www.venturecup.se/vinnare-affarside-varen-2016/

Text: Peter Larsson