Studenter vann EU-hackaton med en coronalösning

Bild av den 3D-printade prototypen.
Det vinnande laget i hackathonet #EUVSVIRUS har tagit fram och 3D-printat prototyp, som ska bäras av patienten, mäter vitala parametrar i realtid och laddar upp varje patients data på en medicinsk online-plattform.
Publicerad 2020-05-12

Hallå där Peter Lakatos, masterstudent på KTH och University of Eindhoven inom ramen för EIT Digital, den del av EU-samarbetet EIT (European Institute of Innovation & Technology) som handlar om digitalisering. Du var med i ett lag som nyligen vann Health & Life-kategorin i EU-hackatonet #EUVSVIRUS med en lösning för covid-19. Kan du berätta lite om detta?

Porträttbild på Peter Lakatos.
Peter Lakatos, masterstudent på KTH och Eindhoven University of Technology, ingick i laget som vann EU-hackatonet #EUVSVIRUS nyligen.

Att vinna den kategorin där 900 projekt var med och tävlade var fantastiskt.

– Vi har tagit fram ett skalbart patientövervakningssystem. Ett system som möjliggör många fler undersökningar samtidigt och minimerar fysisk kontakt mellan sjuksköterskor och patienter, vilket också leder till mindre risk för smittspridning och minskat behov av skyddsutrustning.

Hur fungerar det här systemet?

– Vår 3D-printade prototyp, som ska bäras av patienten, mäter vitala parametrar i realtid och laddar upp varje patients data på en medicinsk online-plattform. Via en instrumentpanel kan läkare och sjuksköterskor övervaka så många som hundra patienter samtidigt. Automatiska larmfunktioner gör det möjligt att omedelbart diagnostisera patienter som blir sämre, vilket gör att sköterskor och läkare kan reagera snabbare och därmed i slutändan rädda fler liv.

Har ni varit i kontakt med sjukvården angående er idé?

– Vi har pratat med läkare, sjuksköterskor och även med startup-mentorer och investerare. Dessutom belönades vi av EIT Health vid hackatonet.

Bild av hela laget som tävlade i hackatonet.
Hela laget: Kristof Nagy, Marton Elodi, Miklos Knebel, Peter Lakatos, Peter Danos och Levente Mitnyik.

Vilka ingick i laget?

– Vi är vänner från Budapest som känner varandra från gymnasiet. Fem av oss är masterstudenter på EIT Digital vilket innebär att vi går på två universitet under de två åren och får dubbla examina. Vi studerar alla i olika datavetenskapliga spår. Fyra av oss är KTH-studenter som studerar ICT Innovation.

Vad händer nu, tänker ni gå vidare med er idé?

– Projektets framtid är ännu inte fastställd. Men många organisationer och personer har hört av sig till oss och erbjudit sig att hjälpa till och vi diskuterar möjligheter till samarbeten med dem. Och som en uppföljning av det här hackatonet arrangera EU-kommissionen ett Matchathon i slutet av maj för att samla de bästa projekten med potentiella investerare, partnerorganisationer och utbildningsinstitutioner, säger Peter Lakatos och tilägger:

– Jag är också med i KTH Innovations förinkubatorprogram med startupen SpotYet .

Håkan Soold

Det vinnande laget: Peter Lakatos och Levente Mitnyik, som läser Data Science-programmet respektive Embedded Systems-programmet inom ramen för EIT Digital på KTH och Eindhoven University of Technology; Marton Elodi och Peter Danos, som läser Human-Computer Interaction Design-programmet respektive Visual Computing-programmet inom ramen för EIT Digital på KTH och Aalto-universitetet; Miklos Knebel, som läser EIT Digital-programmet Autonomous Systems på Technische Universität Berlin och Aalto-universitetet; samt Kristof Nagy, elektroingenjör och motion graphics-designer.

En del av teamet arbetade på KTH:s campus och resten i Budapest och de kommunicerade via videosamtal. Fjärrsamarbetet gick mycket smidigt, enligt Peter Lakatos. Till exempel skickades 3D-designen som gjordes i Stockholm till Budapest för 3D. ”Vi hade många olika roller, vilket möjliggjorde en mycket snabbare arbetsprocess: 3D-design, sensor- och mikrokontroller-montering, programmering, tonhöjdskapning, videoredigering och mentorkonsultationer gjordes av olika teammedlemmar, och det gav ett fantastiskt slutresultat”, säger Peter Lakatos

EIT Digital

EIT Digital är en del av EU-satsningen European Institute of Innovation & Technology (EIT), vars syfte är att öka Europas världsledande roll inom forskning, utbildning och innovation. Det första steget för EIT var att skapa tre Knowledge and Innovation Communities (KIC) inom klimatförändring, informations- och kommunikationsteknik och hållbar energi. KTH är en viktig partner i KIC:arna EIT Digital, EIT InnoEnergy och EIT Urban Mobility.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH