Studenternas sopiga förslag vann

CIRKULÄRT

Publicerad 2016-02-24

Som Uber och Airbnb – fast för avfall. Bland annat så har de två KTH-studenterna vinnande lösning kallats av medierna. En av utmaningarna i innovationstävlingen Sustainergies Cup i år var att presentera idéer för Scanias hållbarhetsarbete – och det vinnande bidraget handlade om skräp.

Linnea Heiskala och Lena Lundberg heter de båda KTH-studenter som precis vunnit 25 000 kronor i Sustainergies Cup med sitt bidrag "(Un Waste".

Uppdraget var att ta fram en hållbarhetslösning för Scania som utlyst ett detektivarbete att ta reda på var någonstans resurser går till spillo samt hitta lösningar på hur lastbilföretagets arbete kan effektiviseras. Det vill säga motverka resursslöseri.

Bildtext: Från vänster: Yrsa Lindberg, Marta Andersson, Lena Lundberg och Linnea Heiskala.

Resultatet vad bland annat en utredning av en stor brist i transportsektor, nämligen att lastbilarna rullar halvtomma på våra vägar.

"(Un)Waste" går ut på att optimera transporter och utnyttja oanvänt utrymme i lastbilar genom att plocka upp avfall i samband med leveranser. En av studenternas ambitioner med tävlingsbidraget var att göra avfall till en mer tillgänglig resurs för cirkulära affärsmodeller. Tillsammans har de framgångsrikt kombinerat omvärldsanalys med flera smarta förslag.

Detta genomförs genom att utveckla en tjänst som läggs till i Scanias redan befintliga logistiksystem där man som transportföretag även kan boka in upphämtning vid leverans.

Så här lyder juryn motivering:

"Vinnaren av Sustainergies Cup 2015 gör en genomtänkt analys av en stor svaghet i dagens transportsektor - den relativt låga fyllnadsgraden. Det visar en god förståelse för transportsystemets komplexitet och kommer med en attraktiv lösning som placerar Scania i centrum för flera nya tjänster och samarbetsmöjligheter. Utgångspunkten är att utnyttja befintliga flöden genom att koppla samman aktörer i systemet, vilket beskrivs på ett enkelt, attraktivt och träffande sätt. Idén skulle bidra till mer hållbara städer, samtidigt som Scania kan utveckla nya tjänster för sina kunder och deras kunder i nästa led."

I det vinnande laget tillsammans med KTH-studenterna Linnea Heiskala och Lena Lundberg ingick även Yrsa Lindberg (Göteborgs universitet) och Marta Andersson (Linköpings universitet).

Linnea Heiskala studerar på programmet Miljöteknik och hållbar infrastruktur och Lena Lundberg läser programmet Energi och miljö.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Linnea Heiskala på heiskala@kth.se.