Sveriges Bästa Lärare vill få eleverna att känna sig sedda

Porträttfoto av Anders Nyberg
Anders Nyberg, KTH-alumn och fysik- och matematiklärare vid Leksands Gymnasium i Leksand, har fått utmärkelsen Sveriges Bästa Lärare 2021 av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Hans mål i undervisningen är att skapa inspiration och trygghet i klassrummet, och göra utmanande ämnen förståeliga. Foto: Elsa Nyberg
Publicerad 2021-06-02

Hallå där Anders Nyberg, gymnasielärare och KTH-alumn som fått utmärkelsen Sveriges Bästa Lärare 2021.

Har du tips på hur man som lärare och pedagog ”på riktigt” kan väcka elevernas intresse för studierna och lektionerna?
– Jag försöker göra allt jag kan för att se alla elever, och få dem att verkligen känna sig sedda. En så enkel sak som att ta några minuter av början av varje lektion till att hälsa på alla och fråga hur det står till bidrar enligt eleverna själva till att de känner sig sedda.

När det gäller just pedagogiken, var det något särskilt du tog med dig från dina studieår på KTH?
– Jag ser till att alla elever får chansen att uttrycka egna önskemål och anpassar min undervisning efter dem, för att skapa trygghet och engagemang. Det är ett exempel på vad jag tog med mig från min studietid på KTH, där jag mötte flera professorer som fanns där för mig som student och hjälpte mig att klara studierna. De bästa lärarna hade ett genuint intresse för oss studenter och för ämnet som sådant, vilket smittade av sig.

Många gymnasieelever har kämpat för att klara studierna under pandemin. Hur har du tänkt/agerat som lärare för att få eleverna att ta till sig undervisningen digitalt?
– Skolan har precis som samhället i stort flera utmaningar att hantera, som ungdomsbrottslighet, utanförskap, psykisk ohälsa och droganvändning. Under distansundervisning har det därför varit extra viktigt att uppmärksamma varje elev individuellt, eftersom det annars är lätt för elever att ha kameran avstängd och inte ”närvara” under lektionen.
– Jag har även bland annat erbjudit extra lektioner och ytterligare hjälp för att minska elevernas stress inför prov.

Berättat för Katarina Ahlfort
Foto: Elsa Nyberg