Teklafestivalen lockade hundratals tekniksugna tjejer

Under lunchen samlades deltagarna på Teklas torg och fick lyssna på entreprenören och inspiratören Heaven Bereket berätta om sin relation till teknik. Foto: Susanne Kronholm.
Publicerad 2019-10-15

Drygt tjugo olika teknikworkshops inom robotik, programmering, musik, IT, bioteknik, med mera. Cirka 250 deltagare hade kommit till KTH:s campus i Södertälje för att vara med på Tekla, KTH:s teknikfestival där unga tjejer får prova på teknik på sina villkor.

Direkt när man passerar en av karuselldörrarna vid ingången till KTH:s campus i Södertälje är det svårt att inte lägga märke till all den förväntan och energi som ligger i luften. Cirka 250 tjejer i åldern 11–15 år har kommit hit för att delta i årets Teklafestival. Några känner kanske varandra redan, en del kanske inte känner någon. Men vad de har gemensamt är att de är peppade på att pröva på teknik.

Dagen inleds med att två av KTH:s studentambassadörer, Alexandra och Ann-Katrin, berättar lite om sig själva för deltagarna, vilka program de går och hur de kom in på det här med teknik. Sedan kör Brenda och Barbara från Popkollo en introduktionsövning, Linjeleken, där tjejerna får lära känna varandra lite grann i de olika grupperna de är indelade i, utifrån vilken workshop de har valt. Först får de göra en enklare övning där de ställer sig i en linje utifrån hur långa de är – från den kortaste till den längsta – och sedan lite mer komplicerade övningar som att ställa sig i ordning från den som inte har något syskon till den som har flest syskon. Sedan är det dags för förmiddagens workshops.

Tjejerna får prova på olika typer av teknik. Här ett kretskort med Tekla-logga. Foto: Susanne Kronholm.

Det är ett digert smörgåsbord med  som har dukats upp. Tjejerna får utforska människans viktigaste byggstenar, proteinerna, genom skapa sin egen spindeltråd, bygga en discorobot med hjälp av det lilla kretskortet Quirkbot, producera en egen låt, och mycket annat. Och behöver de hjälp med finns cirka 150 personer på plats, studentambassadörer, workshopledare, KTH-personal och volontärer.

Yngsta volontären driver egen YouTube-kanal inom kodning

Utanför Kodcentrums  workshop där deltagarna med hjälp av det MIT-utvecklade verktyget Scratch  får bygga en fantasisynth träffar jag den yngsta volontären Greta, 14 år. Greta driver YouTube-kanalen Miss G Gamer  där hon började med spel-tutuorials för några år sedan, men där hon bytt inriktning mot kodning.

– Men den programmering jag håller på med är inte spelprogrammering. Utan det är mer lysdioder, robotar, motorer och sådant, säger hon.

Greta hade tänkt anmäla sig till Teklafestivalen i år men det var fullbokat. Men hon har gått kurser hos Kodcentrum och de frågade om hon ville komma med som volontär.

– Det här verkar jätteroligt, att hjälpa tjejer att bli intresserade av teknik. För det är också mitt mål med min Youtube-kanal, att få tjejer att bli intresserade av teknik, säger Greta.

Workshop med virtual reality-spel i logistiklabbet. Foto: Susanne Kronholm.

Virtual Reality i logistiklabbet

På den workshop som hålls i logistiklabbet hjälper Amita, doktorand i hållbar produktionslogistik, en av tjejerna med att trigga olika händelser i ett virtual reality-system som de använder i forskningen. Hon berättar att hennes mål här på Teklafestivalen är att få se hur man kan använda en teknik som virtual reality i en labbmiljö.

Erica från I Am Karate hjälper två av tjejerna att få sången att höras i musikprogrammet. Foto: Håkan Soold.

– De får spela ett logistikspel där man flyttar runt lagerinventarier. I vår forskning använder vi det för att visualisera och demonstrera saker som har med produktionslogistik att göra. Vi använder det också för att experimentera med olika idéer, säger Amita.

Producerar egen låt tillsammans med I Am Karate

Popduon I Am Karate – Erica och Marta – håller en workshop där deltagarna får producera en egen låt med hjälp av dator, midikeyboard och programmet Ableton. Ett mycket intuitivt program som det är lätt att komma igång med, enligt Marta.

Erica och Marta från I Am Karate. Foto: Håkan Soold.

– Det bygger jättemycket på känsla och det är väldigt lite krångel krångel-teknik. Musiktekniken blir mer som ett hjälpmedel, säger hon.

Att det går snabbt och lätt att komma igång med att spela in musik är en viktig poäng i sammanhanget, menar Marta.

– Det är ju fortfarande mycket vanligare med manliga musikproducenter. Och för många tjejer är det ett stort kliv att gå in i den tekniska biten med musik. Det kan kännas lite läskigt eller avancerat, men det behöver det inte vara, säger hon.

Håkan Soold

Teklafestivalen

arrangerades för första gången 2015 på initiativ av artisten Robyn i samband med att hon tog emot KTH:s stora pris för sin gärning som artist. Festivalen välkomnar tjejer till en dag med workshops, föreläsare och inspirerande förebilder.
Festivalens syfte är att förändra attityder och utmana fördomar om vad teknik är och kan användas till för att öka antalet tjejer som söker sig till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.