Världens första självlärande wearable prisad i Venture Cup

Tracy vinnare av priset Student Superstart i Venture Cup. Foto: Mathilda Thudin
Publicerad 2017-09-22

Startup-företaget Tracy, som startats av studenter från KTH, vann i kategorin Student Superstart vid riskfinalen av Venture Cup som avgjordes igår. Med hjälp av artificiell intelligens kan en hundägare att kartlägga sin hunds dagliga aktivitet och få med att förstå hundens behov och hälsostatus. Tracy är dessutom världens första självlärande wearable och blir smartare ju mer den används.

– Vi använder AI för att kartlägga din hunds dagliga aktiviteter. På så vis kan du lära dig vad som är normalt och inte när det kommer till din fyrfotade vän. Tracy blir bara smartare och smartare ju mer data som samlas in eftersom den ständigt lär sig av den information som kommer in, säger Mikaela Pedersen, medgrundare till Tracy.

I oktober åker teamet bakom Tracy till USA för möten med ett antal stora hundföretag och för att knyta kontakter med investerare.

– Vi blir väldigt positivt bemötta när vi berättar om Tracy. Kombinationen av stark konsumentfokus i teamet tillsammans med genialiska hårdvaru- och mjukvaruingenjörer är det som gör oss starka. Jag hade aldrig klarat det utan mitt otroligt grymma team från KTH,säger Mikaela Pedersen.

Läs mer om Tracy i en artikel publicerad här på kth.se i juni.

Venture Cup är en årligen återkommande affärsplanstävling där deltagarna får professionell hjälp med att utveckla en affärsidé till en affärsplan. Tävlingen syftar till att främja entreprenörskap och företagande främst bland unga och studerande, men tävlingen är öppen för alla. Venture Cup är en ideell organisation och tävlingen arrangeras i samarbete med landets högskolor och universitet.

Håkan Soold