"Vi var med och riggade Globen"

NYHET

Publicerad 2016-05-16

När du och jag under veckan som gick avnjöt Eurovision Song Contest hemma i soffan så jobbade KTH-studenterna Olof Lindman, Åsa Linder och David Nylander med att se till att detta var möjligt.
– Det har varit en helt fantastisk upplevelse. Vi har jobbat med de människor som är bäst i Sverige på broadcast, säger Olof Lindman med ett stor leende.

Olof Lindman, student på medieteknikprogrammet vid KTH.

Allting började med skid-VM i Falun förra året när Olof Lindman och Åsa Linder besökte arrangemanget och kom i kontakt med Johan Bernhagen, exekutiv producent på SVT.

Olof Lindman och Åsa Linder fick snart praktik på skid-VM och när Eurovision Song Contest började närma sig kom de två tillsammans med studiekollegan David Nylander på att de skulle kontakta Johan Bernhagen.

– Man kan väl säga att vi halkade in på ett bananskal. Vi skickade ett förutsättningslöst mejl till Johan Bernhagen och frågade om vi fick praktisera även på Eurovision Song Contest. Han svarade att det gick utmärkt, minns Olof Lindman.

Han och de andra två studerar alla på sista året på medieteknikprogrammet på KTH.

KTH-studenterna David Nylander, Olof Lindman och Åsa Linder.

– Vi tycker verkligen om vårt program, och det har varit fem fantastiska år på KTH. Det vi alla tre emellertid saknar är mer praktik, inte bara teori. Så vi fick hjälp av Leif Handberg, lektor på KTH. Han skapade en kurs som möjliggjorde praktiken på SVT i samband med Eurovision. För man kan inte bara skapa en kurs hur som helst, den måste också ha ett akademiskt syfte. Praktiken blev sedan ett delmoment på kursen, säger Olof Lindman.

Han forsätter att berätta att de sedan den 11:e april varit involverade i en hel del arbetsuppgifter. Allt från att agera publikplog åt kameramän och dra flera kilometer fiberkabel till att arbeta som EVS-operatör och med så kallad Ingest management. Eller som Olof Lindman kort uttrycker det: "Vi var med och riggade Globen".

Vad har då varit roligast under Eurovision Song Contest enligt Olof Lindman?!

– Att få jobbat med människor som är bäst i Sverige på broadcast, det har varit fantastiskt. Kan du tänka dig att de här människorna som har jobbat i åratal med produktionen ändå tar sig tid med oss praktikanter som knappt fattar något. Magiskt! Men det allra roligaste var att jobba med sändningen under finaltimmarna. Att få vara med och bidra till det som 200 miljoner människor världen över såg och upplevde. Den där känslan i sändningsbussen var också fin, jag kunde ta på spänningen i luften. Och sedan euforin, den totala lyckan, när allt var över och hade gått bra, ler Olof Lindman.

På vilket sätt har denna möjlighet påverkat de tres studier, kunskaper och framtida karriärer? Olof Lindman har svar även på det.

– Detta kommer i alla fall att påverka mig mycket mer än vad jag inser just nu. Eurovision har inneburit en hel ny värld för mig. Vi har jobbat med en av Europas största tv-produktioner, säger Olof Lindman.

Han tillägger att det varit en fröjd att se och förstå hur de oförutsedda problemen som uppstått lösts på vägen. Stora som små. Sådan kunskap går som bekant inte att läsa sig till, den måste införskaffas i det verkliga livet.

Olof Lindman, Åsa Linder och David Nylander vill för övrigt passa på att tacka Lotta Reisch Jensen på SVT för all hjälp.

Text: Peter Larsson