”Vi vill göra möten roligare”

Alla deltagare får sina röster hörda

"Nu får det vara slut med att slösa bort folks tid på ineffektiva möten", säger Johnny Warström, medgrundare till Mentimeter. (Foto: Håkan Lindgren)

FORSKNING PÅ DJUPET

Publicerad 2014-05-19

För 1,5 år sedan kom fyra KTH-studenter på idén till Mentimeter – mobilfunktionen som ger alla mötesdeltagare chans att säga vad de tycker.
Mentimeter har nu använts vid närmare två miljoner möten runtom i världen.
-Vi satt igenom så fruktansvärt mycket tråkiga möten och trista föreläsningar, vi var trötta på det, säger elektroingenjör Johnny Warström, vd och medgrundare till Mentimeter AB.

Frågor som ställs till en hel grupp kan som bekant leda till långa utläggningar från vissa mötesdeltagare – medan andra inte får sin röst hörd.

– Mentimeter livar upp undervisningen och engagerar. Alla får vara med och påverka, säger Johnny Warström.

I vilka sammanhang har Mentimeter visat sig vara särskilt värdefull?

– För chefer som vill få omedelbar och anonym input från medarbetarna när det gäller prioritering av olika saker på jobbet. Det kan exempelvis gälla frågor kring arbetsmiljö och jämställdhet.

– För lärare är det värdefullt att tidigt kunna kolla av klassens kunskapsnivå. Under lektionens gång kan de ställa en Mentimeterfråga för att se om eleverna har förstått innehållet, och annars repetera tills informationen sitter, säger Johnny Warström.

Så här går det till:

Mötesledaren går via dator in på webbsidan www.mentimeter.com – där ligger produkten, samt gratisvarianten av Mentimeter. Deltagarna går via mobiltelefon, laptop eller läsplatta in på https://govote.at, som innehåller röstningsfunktionen.

Grundvarianten av Mentimeter innebär tre steg:

1.Mötesledaren ställer en fråga och ger deltagarna ett antal svarsalternativ att välja mellan.

2.Deltagarna röstar med enkla knapptryck på alternativ, anonymt, genom den egna mobilen, datorn eller läsplattan.

3. Det samlade resultatet visas upp för mötesdeltagarna genom stapeldiagram på mötesledarens dataskärm.

– Mötet blir extra effektivt när alla deltagare omedelbart får en samlad, gemensam bild av läget, konstaterar Johnny Warström.

Föregångaren, mentometern med ”o”, har funnits i drygt 50 år. Den består av fysisk utrustning som kan kosta runt 100 000 kronor, inklusive 100 enheter/dosor.

– Mentimeter är däremot helt fri från annan utrustning än deltagarnas egna mobila enheter. Flera grundskolor använder i dag vår gratisvariant, säger Johnny Warström.

Teamet bakom Mentimeter har valt att inte skapa en app, eftersom tjänsten då skulle vara bunden till en viss sorts telefoner. Genom en allmän webbsida kommer alla åt Mentimeter-funktionen, oavsett telefonmärke.

Grundfunktionen kan beskrivas som röstknapparna i tv-programmet Parlamentet, där man röstar genom att trycka på rött eller blått. Deltagare kan även lägga in kommentarer, det blir lite som ett lokalt Twitter, med korta åsikter i realtid.

I tv-programmet Efterlyst har betalversionen av Mentimeter använts i närmare ett år, där tittare bland annat kan rösta i frågor som gäller prioritering av olika brott, som huruvida fler polisresurser bör gå till att spåra online-brottslingar.

Till företagets betalande storkunder hör i dag Microsoft och H&M. Till de universitet som i dag köper in Mentimeter-tjänsten hör Imperial College i England och Hanze University i Holland.

Lärare på universitet som saknar avtal, däribland KI och KTH, använder Mentimeter i undervisningen genom att själva köpa in tjänsten.

-Men lärare och pedagoger får 80 procent rabatt när de köper Mentimeter – vanligtvis kostar tjänsten cirka 700 kronor i månaden, säger Johnny Warström.

Många studenter och forskare har entreprenörsdrömmar men vågar inte riktigt satsa på sina idéer. Hur gjorde teamet bakom Mentimeter, alltså du, Kristoffer Renholm, Henrik Fräsén och Niklas Ingvar?

– Vi tog den säkra vägen. Vi ville först se behovet av tjänsten, så vi byggde produkten på kvällar och helger och behöll under en tid våra jobb inom telekom och IT.

I dag arbetar sammanlagt sex heltidsanställda personer i företaget, samtliga är KTH:are, bland annat från Elektroteknik, Media och Datateknik.

Och Mentimeter-grundarna har inte behövt lägga en krona på marknadsföring. I stället har de valt att sprida ordet via företagare, lärare och föredragshållare. I dagsläget har Mentimeter användare i 100 länder.

Text: Katarina Ahlfort

Foto: Håkan Lindgren

För mer information kontakta Johnny Warström på 0708-656609, johnny@mentimeter.com.

Vem använder Mentimeter?

Stora internationella bolag som i dag är betalande kunder: Microsoft, H&M, McKinsey, Accenture, Connecta, Oriflame, Yves Rocher, KLM, Deloitte, Swedbank och Tele2.

Universitet som använder betalversionen av Mentimeter: Imperial College UK, Hanze University i Holland, University of California, University of Singapore, Keio University Japan, samt Karolinska Institutet.

Grundskolor och kommuner som främst använder Mentimeters gratisversion: Norra Real, samt skola/kommun i Sollentuna, Norrköping, Skövde, Örebro, Hudiksvall, Hallstahammar, Emmaboda och Malmö.