Videobloggaren Alva ger åtta tips för att lyckas med studierna

Publicerad 2018-12-13

I sin videoblogg berättar Alva Liu om livet som student på KTH. Efter att ha pluggat i snart fem år på KTH har hon fått en mängd erfarenheter och insikter som hon delar med sig av i form av åtta tips i sitt senaste inlägg på YouTube-kanalen KTH Student.

Alva Liu, som läser sista året på civilingenjörsprogrammet i datateknik , videobloggar om hur det är att plugga på KTH. I sitt senaste inlägg  på YouTube-kanalen KTH Student  ger hon åtta tips till nya och blivande studenter om hur man klarar studierna:

1. Man behöver absolut inte vara naturligt smart och begåvad för att klara en utbildning på KTH. Det viktigaste är att ha bra studieteknik, vara motiverad och ha en stark vilja och uthållighet. För att klara av en utbildning på 3 – 5 år.

2. Matematiken är viktig. Den hjälper till att utveckla det logiska tänkandet och ger en djupare förståelse för de områden man kommer att jobba med som ingenjör.

3. Man får verktyg för att lösa problem. Något man har stor nytta av i arbetslivet.

4. Man lär sig att snabbt lära sig nya saker. Det gör en rustad både för nya uppgifter och problem man ställs inför som ingenjör och för nya typer av jobb och branscher som kommer i framtiden.

5. Underskatta inte grupparbete! Med gruppdynamik får man effektiva team där man både lär sig av varandra och har kul tillsammans.

6. Håll dina deadlines! Det är viktigt att ta ansvar för de uppgifter man fått och se till att bli klar i tid. Att prioritera och planera är nyckeln till att lyckas med det.

7. Var inte rädd för svåra problem och att inte ha svaret och lösningen på problemet direkt. I början kan nya saker kännas svåra, men det släpper efter ett tag. Det gäller att arbeta systematiskt, bryta ner problemet i små bitar och angripa varje del för sig.

8. Tro på dig själv! Under sina snart fem år på KTH har Alva lärt sig att inte underskatta sig själv och kan stolt säga ”Jag är riktigt bra på det jag gör”.

Läs mer om Alvas videoblogg.

Läs om utbildning på KTH.

Håkan Soold