Virtual Reality på riktigt

NYHET

Publicerad 2012-06-27

Minns du den otroligt heta trenden virtual reality i mitten av 90-talet? Utrustningen kostade miljontals kronor och biljettpriset för den som ville testa en promenad i den virtuella världen var skyhögt. Nu gör tekniken comeback, men till en betydligt billigare peng. Dessutom har virtual reality långt många fler användningsområden idag än 1995.

Så här kan den digitala bilhallen se ut med Centive Showroom.

En laptop, ett par 3D-glasögon från Sony samt Kinect från Microsoft. Till en summa av ungefär 25 000 kronor. Och så mjukvara från några KTH-studenter och stöd från KTH Innovation. Det är allt som krävs för att skapa en mycket detaljerad och riktig läcker virtual reality-upplevelse år 2012.

Mikael Hedberg, VD på Centive Solutions som står bakom Centive Showroom, gick på förskola och lågstadium när virtual reality dubbades till den hetaste framtidstekniken. Således minns han inget av den första hajpen. Centive Showroom har han däremot örnkoll på, då han är en av fyra studenter (varav två från KTH, samt en tysk och en fransman) som varit med och utvecklat tekniken.

– Vad vi har gjort med Centive Showroom är att kombinera Sonys 3D-glasögon HMZ-T1 med en laptop och Microsofts Kinectkamera. Tillsammans med vår mjukvara kan vi sedan skapa virtuella visningsrum. Ett exempel när detta visningsrum kommer till användning är hos bilförsäljare. Biltillverkare kan ladda in sin 3D-modell i vår mjukvara, och sedan kan kunderna se bilarna som de fanns på riktigt framför dem, säger Mikael Hedberg.

KTH-studenten Mikael Hedberg, VD på Centive Solutions.

Poängen med Centive Showroom är alltså att bilförsäljare vanligtvis bara har 3-4 exemplar av en bilmodell i sina hallar samtidigt som bilarna kan kundanpassas och customiseras i tusentals olika utföranden vad gäller val av färger, inredning, rattar, fälgar och så vidare. Det är där som Centive Showroom kommer in i bilden och mycket prisvärt kan stötta kunderna i deras val.

Mikael Hedberg hävdar att det finns enormt många andra användningsområden för Centive Showroom. Ett exempel är olika utställningar, till exempel på flygplatser. Istället för att bara parkera bilar eller andra föremål där - som är det vanliga förfarandet idag - kan Centive Showroom användas.

– Ett annat användningsområde är för de som står i begrepp att köpa lägenhet eller hus. Idag kan de som går till en mäklare bara titta på platta fotografier, och köparen måste åka över halva Stockholm för att kunna göra den första gallringen. Med Centive Showroom kan denna gallring göras direkt hos mäklaren, och köparen kan mycket snabbt få en uppfattning om husets eller lägenhetens storlek, och rummen fungerar för de behov som finns, säger Mikael Hedberg.

Han tillägger att vid nybyggnationer av hus och lägenheter kan kunder titta på lägenheten redan innan den är uppförd. Centive Showroom fungerar också perfekt när möbler i olika färger och utföranden ska demonstreras.

Nästa version av Centive Showroom kommer att släppas om några veckor. Den innebär att hårdvaran är utökad med ytterligare en Kinectkamera.

– Den största anledningen till att vi använder ytterligare en Kinect är för att täcka ett större område så att användaren i större utsträckning kan gå runt och inspektera bilen eller vad det nu handlar om. Det innebär att användaren också kommer att kunna interagera med objekt, till exempel öppna bildörren i exemplet med bilförsäljare och olika bilmodeller, säger Mikael Hedberg.

Han tror stenhård på glasögon med 3D-teknik. Anledningen är enkel.

– Olika former av 3D är hett nu. Google demonstrerade sina nya augmented reality-brillor i början av april, en teknik de ska släppa inom något år. Carl Zeiss är på gång med 3D-glasögon, och så har vi Sony och Vuzix som också tillverkar finfina 3D-brillor, säger Mikael Hedberg.

Ytterligare ett bevis för att Centive Showroom är en teknik att räkna med är att tekniken nyligen kammade hem förstapriset i kategorin "Bästa startup-projekt" i den nationella tävlingen Imagine Cup i Frankrike.

– Tävlingen hade över 10 000 deltagare, så det är förstås viktigt för oss att tekniken får ett sådant här erkännande, säger Mikael Hedberg.

För mer information, kontakta Mikael Hedberg på 076 - 826 57 76, +33 65 899 61 47 eller mihed@kth.se.

Peter Larsson