Om Tekla

Teklafestivalen arrangerades för första gången 2015 på initiativ av artisten Robyn i samband med att hon tog emot KTH:s stora pris för sin gärning som artist. Festivalen välkomnar tjejer till en dag med workshops, föreläsare och inspirerande kvinnliga förebilder inom teknik.

Tekla nationellt

Teklafestivalen startade efter att artisten Robyn tilldelades KTH:s Stora pris 2013. Hon ville använda Tekla för att inspirera tjejer att bli intresserade av teknik - en historiskt manlig dominerad industri. Festivalen riktar sig till tjejer i åldrarna 11-15 år, där Tekla bidrar med kunskaper och erfarenheter av att inspirera tjejer till att utforska teknik genom att bygga, skapa och testa i en miljö där alla roller är tillgängliga för dem.

De första fyra åren hölls festivalen på KTH i centrala Stockholm och 2019 flyttades Tekla till KTH i Södertälje för att nå teknikintresserade tjejer utanför centrala Stockholm. 

Festivalens syfte är att förändra attityder och utmana fördomar om vad teknik är, som i sin tur kan inspirera tjejer att söka sig till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.

Teklas logotype, tangentknappar bildar ordet Tekla.

Tekla internationellt

Under hösten 2018 inledde KTH och Svenska institutet  ett samarbete kring en internationell lansering av Tekla tillsammans med Sveriges ambassad i Washington DC. Ytterligare fyra destinationer besöktes under hösten 2019 samt våren 2020. Vårens sista planerade nedslag i Sydafrika ställdes in på grund av konsekvenser av coronavirusets spridning.

Svenska Institutet har i uppdrag att stärka Sverigebilden internationellt genom att skapa dialog och kunskapsutbyte inom ämnen där Sverige är ledande. Svenska Institutet gör detta genom att bland annat erbjuda svenska ambassader i världen material, innehåll och format, så kallade Tool-kits, för evenemang och utställningar som kan arrangeras lokalt. Tekla ingår nu i ett sådant Tool-kit genom Tekla workshops och Tekla Dialogue.

Samarbetet med Svenska Institutet och de svenska ambassaderna främjar bilden av Sverige och stärker samtidigt KTH:s varumärke internationellt. Tekla bidrar här med kunskaper och erfarenheter av att inspirera tjejer till att utforska teknik genom att bygga, skapa och testa i en miljö där alla roller ät tillgängliga för dem.

Små lysande LED-lampor.
Innehållsansvarig:Kommunikation och näringslivssamverkan
Tillhör: Aktuellt
Senast ändrad: 2020-07-31