Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Seminarieserie Demokrati och akademisk frihet: Intryck från USA

Vad händer i omvärlden och hur kan vi förhålla oss?

I en tid av ökande polarisering, global osäkerhet och politisk påverkan på universitetens verksamhet, blir frågan om akademisk frihet och demokratins roll i högre utbildning alltmer central.

Tid: Fr 2025-04-25 kl 08.00 - 08.50

Plats: F3, Lindstedtsvägen 26 & 28

Videolänk: Zoom

Språk: Svenska

Medverkande: Anders Söderholm, Anna Kiefer, Maria Haglund, Nina Wormbs

Exportera till kalender

En hand som plockar böcker från en hylla

Vad innebär det när forskare inte längre fritt kan formulera sina frågor? När vissa perspektiv förbjuds i undervisningen? När universiteten hamnar i politiska korseldar?  

Första seminariet: Intryck från USA

I det inledande seminariet delar rektor Anders Söderholm  och Anna Kiefer , rektors rådgivare i internationella frågor, med sig av sina erfarenheter från två studieresor till USA i mars.

Medverkande är även Nina Wormbs , prodekanus, och Maria Haglund , överbibliotekarie, som introducerar seminarieserien och diskuterar varför det är viktigt att tala om akademisk frihet som en fråga med direkt relevans för oss här och nu.

Seminariet hålls på plats i F3, Lindstedtvägen 26, men det går också bra att delta via Zoom . Ingen föranmälan, bara att dyka upp på angiven tid. Seminarieserien vänder sig till alla studenter och anställda på KTH. Välkommen!  

Om seminarieserien Demokrati och akademisk frihet

Välkommen till en ny seminarieserie om demokrati och akademisk frihet, ett samarbete mellan KTH:s fakultetsråd och KTH Biblioteket. Genom fyra träffar under våren – med fortsättning i höst – belyser vi hur dessa grundläggande värden utmanas globalt.

Varför är detta viktigt?

Den akademiska friheten är en hörnsten i en fungerande demokrati. Universitetens uppgift är inte bara att förmedla kunskap, utan också att främja kritiskt tänkande, ifrågasätta etablerade sanningar och bidra till en öppen, faktabaserad offentlig debatt. När denna frihet hotas – av politisk styrning, kommersiella intressen eller självcensur – riskerar inte bara forskningen att förlora sin trovärdighet, utan också samhället i stort att bli mer sårbart för desinformation och extremism.
Vi ställer oss frågor såsom exempelvis:

  • Hur kan vi försvara den akademiska friheten i vår egen kontext?
  • Vilka tendenser ser vi i Europa och Sverige?
  • Vad är universitetens roll i att främja demokratiska värderingar?